02 Psychologie osobnosti

Osobnost

-          celek duševního života; každý člověk

-          souhrn vlastností, stavů, návyků, postojů ← tvoří celistvou strukturu, individualitu člověka

Skladba osobnosti

1)       vlastnosti

    dynamické (temperament)

    konstituční (tělesné) – dědičné, vrozené, získané

    morální (charakter)

2)       rysy = charakteristické znaky urč. jedince (upřímnost, náladovost)

Big Five (Velká pětka rysů):

    extraverze – zjišťuje kvalitu a kvantitu mezilidských interakcí, úroveň aktivace

    přívětivost – zjišťuje kvalitu mezilid. orientace (soucit, nepřátelství)

    svědomitost – zjišťuje motivaci a vytrvalost chování zaměřeného na cíl

    emocionální stabilita – zjišťuje míru přizpůsobení

    intelekt, kultura – aktivní vyhledávání nových zážitků

3)       stavy – krátkodobá rozpoložení (bdění X spánek; strach, beznaděj)

4)       schopnosti (vrozené, ale dají se rozvíjet); dovednosti a zkušenosti (získané)

5)       procesy a činnosti – chování, přizpůsobení se okolí

6)       pudy, motivy, zájmy

Konstituční vlastnosti

-          E. Kretschmer – od vzhledu člověka (fyzické konstituce) se odvíjí jeho psychika

somatotyp (tělesná konstituce)

typ charakteru

sklon k psych.chorobě

piknik (endomorf) – malý, při těle, krátké končetiny

cyklotymní, extravertní

maniodepresivita

atletik  (mezomorf) – vyvinutý, svalnatý

viskózní (těžkopádný, málo vyjadřuje city)

0

astenik (ektomorf) – štíhlý, vysoký, dlouhé končetiny

schizoidní, introvertní

schizofrenie

Dynamické vlastnosti – temperament

-          Hippokratés – rozdělil lidi na 4 typy temperamentu – podle vzrušivosti, reakcí na podněty

 

 

sangvinik

melancholik

cholerik

flegmatik

zákl.nálada

veselá

smutná

mrzutá

vyrovnaná

přírodní živel

vzduch

země

oheň

voda

roční období

jaro

podzim

léto

zima

vlastnosti

společenský

uzavřený

výbušný

klidný

 

hovorný

náladový

impulzivní

spolehlivý

 

bezstarostný

tichý

agresivní

rozvážný

 

lehkomyslný

věrný

pracovitý

pomalý

 

-         

labilita

C. G. Jung – rozdělení temperamentu na introvertní a extravertní

 

-         

melancholik          cholerik

flegmatik              sangvinik

H. J. Eysenck:

 

 

stabilita

extraverze

introverze

 

 


Morální vlastnosti – charakter

-          morální normy (od nejširší po nejužší):

    morálka (daná mým svědomím, každý sám musí vědět, co je v souladu s jeho morálkou)

    mravnost (daná společenskými pravidly; určuje, co je v souladu s nimi a co v protikladu)

    právo (vymezuje, co je legální a co nelegální; právo je minimum morálky)

 

-          vývoj mravního usuzování dle lawrence Kohlberga – řešení mravních dilemat (např. krádež drahého léku, který může někomu zachránit život), probíhá ve třech stádiích:

    1) předkonvenční – okamžitě zavrhnu nelegální jednání (ukradnout lék je špatné, ptž za to hrozí trest)

    2) konvenční – řídíme se názory lidí, s nimiž se ztotožňujeme (ukradneme lék, jelikož nám to poradili rodiče)

    3) postkonvenční – stádium morální autonomie; řešíme problém sami, jsme ochotni přijmout následky (ukradnout lék je správné, ptž cena zachráněného života převyšuje cenu léku; když mě chytnou při činu, půjdu do vězení, ponesu následky)

Schopnosti

-          vrozené vlastnosti člověka X dají se rozvíjet na základě vloh (vrozené dispozice člověka)

1)       vjemové (percepční) – smyslové vnímání (rozpoznat jemné chuťové rozdíly, hudební sluch)

2)       psychomotorické (smyslově-pohybové) – psychické (trpělivost, sebedůvěra, cílevědomost, vyrovnanost) a motorické (rychlost, síla, vytrvalost, koordinace)

3)       intelektové – schopnost vnímat a myslet

4)       sociální – schopnost komunikovat, přizpůsobit se okolí, předcházet hádkám

5)       umělecké – tři stupně: nadání, talent, genialita

Intelektové schopnosti a jejich měření

-          první IQ testy pro děti: A. Binet (Francouz, 1905)

-          prokázal několik věcí: schopnost dětí abstraktně myslet, rozumět řeči a textu, orientovat se v tvarech…

-         

-          mentální věk = hodnota, které dosáhlo 75 % dětí stejného biologického věku, např. je mi 10 let, ale mé schopnosti odpovídají 13-ti letým dětem → IQ 130

-          pásma inteligence:

 

hodnota IQ

pásmo

četnost v populaci

130 a víc

vysoký nadprůměr

0,…%

120 - 130

nadprůměr

2,5 %

110 - 120

lehký nadprůměr

16 %

90 - 110

PRŮMĚR

50 %

80 - 90

lehký podprůměr

16 %

70 - 80

hranice defektu

2,5 %

50 - 70

lehká retardace – debilita

0,…%

25 - 50

střední retardace - imbecilita

0,…%

0 - 25

těžká retardace - idiotie

0,…%

 

-          výsledky odpovídají Gaussově křivce – nejvíce prvků dosahuje průměrných hodnot, směrem k extrémním hodnotám četnost klesá, nadprůměrných hodnot je stejně jako podprůměrných