02 Psychologie osobnosti
Osobnost
- celek duševního života; každý člověk
- souhrn vlastností, stavů, návyků, postojů ← tvoří celistvou strukturu, individualitu člověka
Skladba osobnosti
1) vlastnosti
dynamické (temperament)
konstituční (tělesné) – dědičné, vrozené, získané
morální (charakter)
2) rysy = charakteristické znaky urč. jedince (upřímnost, náladovost)
Big Five (Velká pětka rysů):
extraverze – zjišťuje kvalitu a kvantitu mezilidských interakcí, úroveň aktivace
přívětivost – zjišťuje kvalitu mezilid. orientace (soucit, nepřátelství)
svědomitost – zjišťuje motivaci a vytrvalost chování zaměřeného na cíl
emocionální stabilita – zjišťuje míru přizpůsobení
intelekt, kultura – aktivní vyhledávání nových zážitků
3) stavy – krátkodobá rozpoložení (bdění X spánek; strach, beznaděj)
4) schopnosti (vrozené, ale dají se rozvíjet); dovednosti a zkušenosti (získané)
5) procesy a činnosti – chování, přizpůsobení se okolí
6) pudy, motivy, zájmy
Konstituční vlastnosti
- E. Kretschmer – od vzhledu člověka (fyzické konstituce) se odvíjí jeho psychika
somatotyp (tělesná konstituce) |
typ charakteru |
sklon k psych.chorobě |
piknik (endomorf) – malý, při těle, krátké končetiny |
cyklotymní, extravertní |
maniodepresivita |
atletik (mezomorf) – vyvinutý, svalnatý |
viskózní (těžkopádný, málo vyjadřuje city) |
0 |
astenik (ektomorf) – štíhlý, vysoký, dlouhé končetiny |
schizoidní, introvertní |
schizofrenie |
Dynamické vlastnosti – temperament
- Hippokratés – rozdělil lidi na 4 typy temperamentu – podle vzrušivosti, reakcí na podněty
|
sangvinik |
melancholik |
cholerik |
flegmatik |
zákl.nálada |
veselá |
smutná |
mrzutá |
vyrovnaná |
přírodní živel |
vzduch |
země |
oheň |
voda |
roční období |
jaro |
podzim |
léto |
zima |
vlastnosti |
společenský |
uzavřený |
výbušný |
klidný |
|
hovorný |
náladový |
impulzivní |
spolehlivý |
|
bezstarostný |
tichý |
agresivní |
rozvážný |
|
lehkomyslný |
věrný |
pracovitý |
pomalý |
-
labilita |
-
melancholik cholerik flegmatik sangvinik |
stabilita |
extraverze |
introverze |
Morální vlastnosti – charakter
- morální normy (od nejširší po nejužší):
morálka (daná mým svědomím, každý sám musí vědět, co je v souladu s jeho morálkou)
mravnost (daná společenskými pravidly; určuje, co je v souladu s nimi a co v protikladu)
právo (vymezuje, co je legální a co nelegální; právo je minimum morálky)
- vývoj mravního usuzování dle lawrence Kohlberga – řešení mravních dilemat (např. krádež drahého léku, který může někomu zachránit život), probíhá ve třech stádiích:
1) předkonvenční – okamžitě zavrhnu nelegální jednání (ukradnout lék je špatné, ptž za to hrozí trest)
2) konvenční – řídíme se názory lidí, s nimiž se ztotožňujeme (ukradneme lék, jelikož nám to poradili rodiče)
3) postkonvenční – stádium morální autonomie; řešíme problém sami, jsme ochotni přijmout následky (ukradnout lék je správné, ptž cena zachráněného života převyšuje cenu léku; když mě chytnou při činu, půjdu do vězení, ponesu následky)
Schopnosti
- vrozené vlastnosti člověka X dají se rozvíjet na základě vloh (vrozené dispozice člověka)
1) vjemové (percepční) – smyslové vnímání (rozpoznat jemné chuťové rozdíly, hudební sluch)
2) psychomotorické (smyslově-pohybové) – psychické (trpělivost, sebedůvěra, cílevědomost, vyrovnanost) a motorické (rychlost, síla, vytrvalost, koordinace)
3) intelektové – schopnost vnímat a myslet
4) sociální – schopnost komunikovat, přizpůsobit se okolí, předcházet hádkám
5) umělecké – tři stupně: nadání, talent, genialita
Intelektové schopnosti a jejich měření
- první IQ testy pro děti: A. Binet (Francouz, 1905)
- prokázal několik věcí: schopnost dětí abstraktně myslet, rozumět řeči a textu, orientovat se v tvarech…
-
- mentální věk = hodnota, které dosáhlo 75 % dětí stejného biologického věku, např. je mi 10 let, ale mé schopnosti odpovídají 13-ti letým dětem → IQ 130
- pásma inteligence:
hodnota IQ |
pásmo |
četnost v populaci |
130 a víc |
vysoký nadprůměr |
0,…% |
120 - 130 |
nadprůměr |
2,5 % |
110 - 120 |
lehký nadprůměr |
16 % |
90 - 110 |
PRŮMĚR |
50 % |
80 - 90 |
lehký podprůměr |
16 % |
70 - 80 |
hranice defektu |
2,5 % |
50 - 70 |
lehká retardace – debilita |
0,…% |
25 - 50 |
střední retardace - imbecilita |
0,…% |
0 - 25 |
těžká retardace - idiotie |
0,…% |
- výsledky odpovídají Gaussově křivce – nejvíce prvků dosahuje průměrných hodnot, směrem k extrémním hodnotám četnost klesá, nadprůměrných hodnot je stejně jako podprůměrných