27) Osvícenství ve Francii a v Německu
- myšlenkový směr 18. stol.
- formování moderní společnosti
- důraz na racionalitu, lidskou svobodu, demokracii, víra v pokrok
Francie
- francouzština – jazyk vzdělanců
- inspirace Angličany – Locke, Berkeley, Hume
- pouze popularizace filosofie, žádné nové systémy
- spisovatelé, učenci
- kritika dogmat, náboženského fanatismu
- rozvoj přírodní i humanitních věd
- encyklopedie
Charles de Montesquieu
- státověda, právo, sociologie
Duch zákonů – vychází z Locka, dělba moci na 3 složky, právo přirozené vs. pozitivní
- státní formy:
despocie – založena na strachu
monarchie – založena na cti
republika – založena na ctnosti; demokracie nebo aristokracie
Voltaire
- vl. jm. Francois Marie Arouet
Candide
Filosofický slovník
- vězněn, žil i v GB, D, SUI
- tolerantní – „Nesouhlasím s jediným vaším názorem, ale do smrti budu hájit vaše právo ho říkat.“
- kritika katolické církve, absolutismu, válek, fanatismu a veškeré nespravedlnosti→„Zničte hanebnost!“
- determinismus – dění v přírodě a společnosti je předurčeno, je věcí osudu
- deismus – Bůh stvořil svět, ale tím to pro něj skončilo
Jean-Jacques Rousseau
- narozen v Ženevě, samouk, měl 5 dětí (všechny dal postupně do sirotčince)
Rozprava o původu nerovnosti mezi lidmi
Emil čili O výchově
O společenské smlouvě
- nerovnost:
fyzická – daná věkem, tělesným stavem
mravní – závisí na úmluvě ← rozdělila lidi na vládce a ovládané
- přirozený stav – ideální, všichni jsou zdraví (příroda sama zavrhuje to slabé), lidé jsou izolovaní, nezávislí, nikdo není nikomu podaný
- konec přirozeného stavu způsobil vznik soukromého vlastnictví (uzurpování části půdy) → « panství, násilí a loupeže
- vznik státu a zákonů – bohatí se spojili svrchovanou moc ← měla prostřednictvím zákonů uchránit všechny členy společnosti, vedla ale k legalizace nerovnosti, chránila hlavně ty majetné, původně zákonná vláda se zvrhla v libovůli
- lidé si přestávají být rovni, dělí se na bohaté a chudé, vládce a ovládané
- pohled na společenskou smlouvu – jediným nositelem moci je lid a jeho obecná vůle ← zjišťuje se hlasováním, menšina se musí podřídit většině
- „Člověk se rodí v jádru dobrý a společnost je ta, která ho kazí.“
- negativní výchova dětí – izolovaně, ochrana před špatnými společenskými vlivy
Encyklopedisté a materialisté
- mechanický materialismus – propojení hmoty a pohybu
- přechod od deismu k ateismu
- determinismus
- kritika náboženství (spojené s despotickým způsobem vlády)
- Encyklopedie věd, umění a řemesel
28 svazků, 1751 – 1780
řec. encyklios = v kruhu, paideia = vzdělání → suma lidského vědění
„Věk náboženství a filosofie ustoupil století vědy!“
Voltaire, Rousseau, Diderot, Helvetius (humanitně zaměřený), La Mettrie (lékař, filosof), D´Holbach (přírodovědec), D´Alembert, Condillac
Denis Diderot
- hlavní redaktor a vydavatel Encyklopedie
Procházky skeptikovy; Výklad přírody – filosofická díla
Jeptiška; Jakub fatalista – beletrie
D´Alembert
- matematik, fyzik, filosof, literát
- úvod k Encyklopedii, dále 1000 hesel
- jeden z prvních pozitivistů
Německo
Immanuel Kant (1724 – 1804)
- narozen v Královci (Königsberg)
- studium teologie, filosofie, přírodních věd
- domácí učitel, přednášel na univerzitě (40 let)
- profesor logiky a metafyziky
- důraz na životosprávu a denní rytmus
Předkritické období (cca do r. 1770)
- otázky přírodovědné (psal o ohni, sopkách…)
- teorie vznik vesmíru
- analýza Leibnizových monád – podstatou hmoty je energie
- vypracování kritického problému – probuzen z dogmatického spánku Lockem a Humem (smysly nás klamou, empirické vědy taktéž) → kopernikánský obrat v metafyzice: není důležité, co poznáváme, ale jak poznáváme!
Kritické období (od r. 1770)
Kritika čistého rozumu
1) předmluva a úvod
2) transcendentální nauka o elementech (teorie základů)
a. transcendentální estetika (o smyslovém vnímání)
b. transcendentální logika (o myšlení)
i. transcendentální analytika (o rozvažování)
ii. transcendentální dialektika (o rozumu)
3) transcendentální metodologie – nauka o metodě
- transcendentální – každé poznání, které se nezabývá předměty, ale způsobem našeho poznávání
- soudy:
1) analytické – nerozvíjejí předmět, o kterém je vypovídáno (Tělesa jsou rozlehlá.)
2) syntetické – rozvíjejí předmět, o kterém je vypovídáno; předávají něco nového
a. aposteriorní – opřeny o zkušenost (Některá tělesa mají tíži.)
b. apriorní – nezávislé na zkušenosti, všeobecné platné – matematika, přírodní vědy
(Úsečka je nejkratší spojnice mezi dvěma body.)
- kritika čistého rozumu má za úkol, zda jsou možné syntetické apriorní soudy → tedy zda je možná čistá matematika, přírodověda či metafyzika
- čistý rozum = rozum, který v sobě obsahuje principy poznání a priori → viz dále
Transcendentální estetika
- smysly poskytují bezprostřední představy předmětů
- apriorní formy smyslovosti: prostor a čas - např. mám představu růže; čich poskytne vůni, zrak barvu ← to vše si můžu odmyslet, ale nemůžu si odmyslet rozlehlost v prostoru → prostor a čas jsou všeobecné a nutné podmínky každé zkušenosti
- věc o sobě (Ding an sich) – zdroj vnějších podnětů, které utvářejí naši empirii (narodím se, ale už mi je dána a priori schopnost vnímat v časoprostoru); nepoznatelná
Transcendentální analytika
- smyslovost poskytuje vjemy (názorný materiál)
- rozvažování označuje zkušenosti pojmy, hledá mezi nimi souvislosti a spojuje pojmy v soudy
Přírodní věda
- vytváří si svůj vlastní svět
- svět „věcí o sobě“ je vědou nedotčen
- příroda je soubor předmětů zkušenosti
- naše vlastní myšlení „dělá“ přírodu (např. představa atomu odpovídá našim potřebám)
Transcendentální dialektika
- rozvažování tvoří pojmy a ty spojuje v soudy
- rozum spojuje soudy v úsudky
- rozum vytváří ideje = regulativní principy, modely toho, jak mají věci vypadat; tři základní ideje:
duše (psychologická)
svět (kosmologická)
Bůh (teologická)
- Bůh nemůže být rozumem dokázán ani vyvrácen (Akvinský)
- metafyzika jako věda je možná, ale už ne v tradiční podobě
- hranice našeho rozumu jsou přesně tam, kde končí oblast možného zkušenostního vědění
kritika praktického rozumu
- člověk je bytost myslící, rozum užívá teoreticky i prakticky
autonomní rozum – v našem rozumu, zákony v nás samých
heteronomní rozum – mimo náš rozum, cizí zákony
- maxima = subjektivní zásada, moje rozhodnutí (nebudu kouřit)
- imperativ = praktický zákon, platí všeobecně
hypotetický imperativ – všeobecný, podmíněný (Nebudeš-li kouřit, nedostaneš rakovinu. ← platí pod podmínkou, že chci žít zdravě)
kategorický imperativ – všeobecný, nepodmíněný, tzv. všeobecný mravní zákon
- „Jednej tak, aby maxima tvé vůle mohla vždy zároveň platit jako princip všeobecného zákonodárství.“ (Jednej tak, jako by se tvé jednání mělo stát obecnou normou. = Co nechceš, aby ostatní činili tobě, nečiň ty jim.)
- existence kategorického imperativu má smysl, jen když jsme svobodní → předchůdce liberalismu
- důležité dbát na svědomí