10) Člověk, příroda, kultura

-          člověk je součástí přírody i společnosti → dva názorové proudy:

 

1)       sociobiologiečlověk je zvíře

-          hledá paralely mezi chováním lidí a zvířat

-          etologie

-          zakl. wilsonreprodukční strategie – sociální chování mužů a žen je dáno evolučním vývojem, lidstvo zaměřeno na zvýšenou reprodukci a přežití potomstva → muž to zajišťuje kvantitou („rozsévač“, může oplodnit více žen → sklon k promiskuitě a nevěře), žena kvalitou (může mít méně dětí → věrnější, chrání potomstvo)

 

2)       humanistická sociologiečlověk je kulturní bytost

-          člověk je odlišný od ostatních živočichů – např. jako jediné zvíře dokáže potlačit pudy (spáchat sebevraždu)

-          uspokojování potřeb (Maslow)

Typy a vývoj společnosti

1)     Lovci a sběrači

-          sběr, lov

-          nic nepěstovali, nechovali, zcela spoléhali na přírodu

-          minimální majetkové rozdíly, mytologický přístup ke světu, hierarchie daná stářím

-          dnešní Austrálie, stř. Afrika (Pygmejové)

2)     Pastevci a zemědělci

-          pastevci – trochu migrují, rozvrstvení majetku (díky zvěři), války, krádeže

-          zemědělci – 1. fáze hortikultura (zahradnictví), osady a vztahy trvalé, nesoutěživé

3)     Tradiční společnosti

-          Řecko, Řím, Indie, Čína; Aztékové, Májové, Inkové

-          rozvoj vědy, písma a umění

-          dobrý vojenský systém, dobyvačné války

4)     Průmyslové společnosti

-          industrializace (počátek v Anglii) – 18. stol. – stroje nahrazují lidskou práci

-          minimalizace zemědělského sektoru

-          urbanizace

-          nový vznik vlády, pol. systému, přesné vymezení hranic

Současnost

-          „první svět“ – nejvyspělejší (tržní) ekonomiky; Z Evropa, USA, JAP

-          „druhý svět“ – dříve centrálně plánovaná ekonomika, dnes smíšená; SSSR, V Evr.

-          „třetí svět“rozvojové země

    Afrika, J Am., asijští tygři

    často kolonie vyspělých zemí, zemědělství, nízký stupeň industrializace, vysoký přírůstek obyvatelstva

    problémy – hladomor, nemoci, negramotnost, nezaměstnanost

Přírodní faktory ovlivňující člověka

-          zeměpisná šířka

-          nadmořská výška

-          charakter podnebí – vnitrozemské X přímořské

 

-          Bergmannovo pravidlo – čím větší zima, tím větší tělo má živočich

-          Allenovo pravidlo – čím blíž k pólu, tím menší výčnělky (uši, nos)

-          Glogerovo pravidlo – čím blíž k pólu, tím světlejší pleť (Eskymáci jsou světlí, na rovníku žijí černoši)

Kultura

=             sociálně zakotvené vzorce vnímání a jednání, které si lidé osvojili

-          vytvořená člověkem, podmiňuje veškeré lidské jednání (chování, stravování, oblékání)

-          liší se lokálně i historicky, neustále ve vývinu

 

-          materiální

-          nemateriální

    duchovní

    normativní

Prvky kultury

1)       artefakty – materiální výtvory lidské činnosti

2)       regulativy – sociální normy a pravidla lidského chování

3)       ideje – nemateriální cíle, hodnoty

4)       instituce – rodina, stát, náboženství, školství…

Pojmy

-          kulturní univerzálie = společné znaky lidských kultur (jazyk, ideologie, rituály, manželství, majetková práva, řeč, zákaz incestu)

-          kulturní identita – člověk se vědomě řadí k určité kultuře, neřídí se pouze instinktem

-          etnocentrismus – na základě svojí kultury posuzuji cizí kulturu → výsledkem jsou primitivní studie

-          kulturní relativismus – opak etnocentrismus, všechno je relativní → nedá se říct, která kultura je lepší a která horší

-          kulturní difuze = prolínání kultur, vzniká synkretická kultura (na hranicích)

-          akulturace = přijetí nového prvku do kultury (svátek sv. Valentýna po r. 89)

-          enkulturace = začlenění člověka do kultury

-          kulturní bariéra – zábrany komunikace způsobené rozdílem kultur

-          paradigma = způsob nahlížení na svět v určitém místě a čase (středověk – hl. vliv křesťanství; dnes – konzumní společnost, scientismus)

-          subkultura = kultura dílčí skupiny, která se odlišuje od většinové kultury (skinheads, punkeři, anarchisti)

 

-          kultura vysoká – tvoří skutečné umělecké hodnoty

-          kultura masová – výtvory a hodnoty předávané publiku prostřednictvím masové komunikace → masmédia (hromadné sdělovací prostředky – TV, Internet, noviny) - funkce:

    informační – zdroj informací (ale i dezinformací)

    interpretační – formují veřejné mínění (ale i manipulují s lidmi)

    veřejná kontrola moci

    zábavní (ale i pokleslá komerční zábava)