23) Vznik filosofie, předsokratovská filosofie

Definice filosofie

-          soustava kritického uvažování o problémech bytí, světa, poznání člověka, kladení otázek o základu, porozumění a vysvětlení světa jako celku a místa člověka v něm

-          počátky – starověké Řecko, 6.stol.př.n.l.

-          řec. filein = milovat, sofia = moudrost → láska k moudrosti

-          jsoucno = všechno, co jest

-          bytí – základní vlastnost jsoucna

Počátek filosofie

-          mýtické stádium dějin – lidé se ničemu nedivili, slepě věřili mýtům, které jim zprostředkovávaly závazný výklad světa (Slunce vychází proto, že Helios vyjede každé ráno se svými koňmi na oblohu)

-          filozofové mýtům nevěřili, divili se jim a tázali se po podstatě → skepse = pochybovačnost, zkoumání

Filosofické disciplíny

-          gnoseologie = noetika = epistemiologie = teorie poznání → zkoumá problémy poznání

-          filosofická antropologie – zkoumá podstatu člověka jako zvláštního jsoucna

-          etika = praktická filosofie – zkoumá, zda existují obecně závazná pravidla, jak se chovat

-          dějiny filosofie

-          estetika = nauka o krásnu

Řecká přírodní filosofie (6. – 5. stol. př. n. l.)

-          arché = prazáklad tohoto světa, jednoduchá pralátka (počátek, konec i všeprostupující princip)

-          kosmologie = nauka o řádu světa a jeho prvních příčinách

-          kosmogonie = nauka o původu světa

-          hylozoismus = směr, pro nějž působí arché téměř jako živá látka (hýlé = látka, zoe = život)

Míléťané

-          monisté – arché pouze jedna látka:

-          Thálesvoda

-          Anaximénes vzduch

-          Anaximandrosapeiron = neomezeno, neurčito, nekonečno

Pýthagorejci

-          Pýthagoras číslo – vše se dá převést na číselné vztahy

Hérakleitos

-          oheň

-          „Vše plyne.“ ; „Dvakrát do jedné řeky nevstoupíš.“ – nic v životě se neopakuje dvakrát, vše spěje nenávratně kupředu

Eleaté

Xenofanés

-          kritik bohů, odpůrce starořeckého náboženství

-          tvrdil, že bohové se nám podobají

Parmenidés

-          „první skutečný filosof“

-          odlišuje dvě oblasti: doxa (mínění, zdání – smyslové poznání, zdánlivé, nevěrohodné) X

epistémé (vědění – rozumové poznání, pravé poznání skutečnosti)

zenón

-          navazuje na Parmenida

-          důkazy o nemožnosti pohybu = aporie (paradoxy týkající se pohybu)

    aporie dichotomie (rozpůlení) – máme dráhu z bodu A do bodu B, můžeme ji půlit donekonečna na malé kousky; náš život je však konečný (začíná narozením a končí smrtí) → pohyb neexistuje

    aporie letícího šípu – vystřelíme šíp, ten letí, jeho pohyb můžeme rozložit na několik časových bodů (např. 1 s, 2 s), v nichž šíp jakoby „stojí“ → celkově stojí a nehýbe se

    aporie Achilleus a želva

-          nevěřil tomu, že by pohyb neexistoval, chtěl pouze dokázat, jak chatrné je naše smyslové poznávání a jak nás můžou smysly klamat

-          Eleaté oddělili svět daný nám smysly od světa poznatelného rozumem → obrovský význam pro filosofii

Předchůdci atomistů

empedoklés

-          pluralista – za arché považoval 4 živly: oheň, voda, země, vzduch

-          věci vznikají a zanikají tak, že se mechanicky spojují a rozpojují malé částečky ← ty dávají do pohybu dva protikladné principy: Láska a Svár

-          prokázal vývoj druhů (jakýsi předchůdce Darwinovy evoluční teorie)

-          důraz na pozorování a pokusy

-          víra v převtělování duší

anaxagorás

-          věci vznikají a zanikají tak, že se spojují a rozpojují věčné hmotné částice (semena) ← pasivní, do pohybu je uvádí vnější příčina → rozum zvaný nús

Atomisté

leukippos

-          zákon kauzality (příčinnosti) – ani jedna věc nevzniká bez příčiny, vše vzniká z nějakého důvodu a nutnosti

démokritos

-          „smějící se filosof“

-          vyvrací učení Eleatů o nemožnosti pohybu

-          základní částice všeho = atomy – drsné, kulaté, hranaté (atomos = nedělitelný)

-          všechny věci se skládají z atomů, mezi nimi prázdnota ← prostor pro pohyb a spojování a rozpojování atomů háčky

-          vše se děje podle řádu a nutnosti

-          důraz na rozum, smyslové poznání je povrchní

-          jednotící prvek – rozum zv. logos