18) Ústava
- konstituce; lex superior = nejvyšší zákon – má největší právní sílu
- upravuje principy určitého státu, organizaci veřejné moci a základní práva a svobody občanů
- kontrola pravidel – Ústavní soud ← právo zrušit zákon
psaná – pravidla členěná do hlav a článků (ČR)
nepsaná – vychází z tradice, z precedentních případů (GB, Izrael, Nový Zéland)
flexibilní – přizpůsobivá, snadněji se mění (způsob volby prezidenta)
rigidní – nepřizpůsobivá (lidská práva)
Teorie suverenity lidu
- veškerá státní moc pochází od lidu (nikoliv od Boha či panovníka)
- rozpracoval ji v renesanci Jean Bodin – suverenita náleží neomezenému panovníkovi
- Johannes Althusius – suverenita patří omezenému vládci ← zodpovědný lidu
- Jean-Jacques Rousseau – suverenita patří lidu – plebiscitární demokracie
- jádra kritiky – lid má právo povstat a zrušit i fungující stát, který chrání práva a svobody lidí
Právní stát
- vztah mezi státem a občanem vymezen pomocí práva
- psaná ústava
- dedukce – individuální práva jsou odvozována z obecných zákonů
- původ v Německu, dnes hl. střední Evropa
Vláda práva
- nepsaná ústava, zvykové právo (common law)
- indukce – z jednotlivých soudních rozhodnutí se vytvářejí ústavní principy
- precedens – ojedinělý, dosud neřešený případ, pro nějž neexistuje právní úprava; soud případ vyřeší a určí právní normu do budoucna
- Velká Británie, Austrálie
Legitimita
- akceptovaná státní moc ← lid se jí dobrovolně řídí
- moderní demokratická vláda je legitimní ← vychází ze dvou principů (vzájemně protichůdných):
suverenita lidu
omezená vláda (právní stát, nebo vláda práva)
Princip oddělení moci
- 3 složky moci:
|
zákonodárná - legislativa |
výkonná - exekutiva |
soudní - jurisdikce |
dynamická složka |
Poslanecká sněmovna |
vláda |
Nejvyšší soud |
strategická složka |
Senát |
prezident |
Ústavní soud |
Princip brzd a rovnovah
- jednotlivé složky státní moci se navzájem vyvažují a kontrolují:
|
legislativa |
exekutiva |
jurisdikce |
legislativa |
vydává zákony |
právo přehlasovat veto |
právo zrušit zákon |
exekutiva |
právo suspenzivního veta |
vykonává zákony |
právo zrušit nařízení vlády |
jurisdikce |
- |
právo udělení milosti |
vykládá zákony |
Ústava České republiky
- ústavní zákon č.1/1993 Sb.
- 8 hlav, 113 článků + preambule
Hlava I. – Základní ustanovení
- ČR je svrchovaný a demokratický právní stát
- lid je zdroje veškeré státní moci
Hlava II. – Moc zákonodárná
- dvoukomorový parlament:
Poslanecká sněmovna – 200 mandátů / 4 roky, poměrný v.s.
Senát – 81 mandátů / 6 let, většinový dvoukolový v.s.
- usnášeníschopnost
běžný zákon – přítomno min. 1/3 poslanců (66), pro musí být prostá většina (35)
ústavní zákon – pro musí být kvalifikovaná většina – 3/5 poslanců (120)
legislativní proces
- navrhování zákonů – vláda, poslanec, skupina poslanců, krajské zastupitelstvo, Senát
- trojí čtení návrhu zákona (PS)
- Poslanecká sněmovna:
zákon schválí prostou většinou → zákon jde do Senátu
zákon neschválí → jde „do koše“
- Senát:
schválí prostou většinou → zákon jde k prezidentovi
vrátí s připomínkami → PS musí zákon schválit prostou většinou → prezident (pokud PS neschválí pozměňovací návrh, musí hlasovat o původním znění kvalifikovanou většinou → prezident)
zamítne → PS musí zákon schválit kvalifikovanou většinou (přehlasovat Senát)
- prezident:
právo suspenzivního veta – vrátí zákon do PS ← schválí jej kvalifikovanou většinou → zákon vyhlášen
zákon podepíše → zákon se stává součástí Sbírky zákonů
Hlava III. – Moc výkonná
- vláda + prezident ← součástí vlády, nepostižitelný
- prezident designuje (jmenuje) předsedu vlády ← sestaví vládní kabinet + ministry resortů
- prezident může řídit jednání vlády, kdykoliv o to požádá
- vládní moc je závislá na zákonodárné moci – musí mít jej důvěru
- fce vlády – rozpracování zákonů, navrhování státního rozpočtu
Hlava IV. – Moc soudní
- čtyřstupňová soustava soudů: okresní → krajské → vrchní (Praha, Olomouc) → Nejvyšší soud (Brno)
- Ústavní soud – zkoumá, zda právní normy naplňují ústavu
Hlava V. – Nejvyšší kontrolní úřad
- kontrola hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu
Hlava VI. – Česká národní banka
- nezávislá na vládě, emisní právo, péče o stabilitu měny, regulace množství peněz v oběhu, dohled nad činností komerčních bank (diskontní sazba, minimální rezervy)
Hlava VII. – Územní samospráva
- decentralizace moci z centra do periferií
- ČR se člení na obce (základní územní samosprávní celky) a kraje (vyšší územní samosprávní celky)
- zásada subsidiarity – co nejvíce pravomocí do periferií, věci se řeší co nejblíže k občanovi (věc má řešit rodina, pak obec, kraj a až nakonec stát)
- územní plánování, obecní a krajské rozpočty, školství, soc. péče, kultura
Hlava VIII. – Přechodná a závěrečná ustanovení