03 Psychologie učení

-          učení = aktivní a tvořivý proces, který rozšiřuje vrozené dispozice jedince

-          úlohou učení je přizpůsobit člověka společenským podmínkám

-          získávání a osvojování:

    vědomostí – informace + souvislosti (pojmy, pravidla, zákony, vzorce)

    dovedností – pro vykonávání urč. činností

    návyků – zautomatizované reakce / činnosti (rozhlédnout se na přechodu)

-          problémy týkající se Ψ učení:

    spontánní učení v předškolním věku

    škola

    prevence

    odnaučování zlozvyků

    učit se žít s partnerem / bez partnera

    vliv učení na stav osobnosti

Druhy učení

1)     učení podmiňováním

-          I.P.Pavlovpokusy se psy – měřil jejich sekreci slin, rozsvítil lampu, po jejím zhasnutí dostal pes potravu (slintal), při opakování pokusu pes slintal už při samotném rozsvícení lampy

-          podmíněný podnět (rozsvícená lampa) sám o sobě žádnou reakci (slinění) nevyvolává; to nastane až tehdy, když bude dostatečně dlouho spojován s nepodmíněným podnětem (potrava) → « podmíněný reflex

-          zpevňování spojení (pes slintá víc po spatření světla) X vyhasínání spojení (pes slintá míň)

-          generalizace (slintá na jakékoliv světlo) X diferenciace (na žluté světlo čeká jídlo, na modré pohlavek)

-          organismus se učí reagovat na podmíněné podněty:

    emocionálně (pocitem radosti, strachu)

    vegetativně (fyziologickými reakcemi – slinění, zježení srsti)

učení emocionálně vegetativní

2)     učení pokusem a omylem

-          E. L. Thorndikekočka v kleci – prozkoumává klec, náhodně zavadí o páčku spouštějící přísun k potravě → kočka zatáhne za páčku poté vždy, když má hlad = instrumentální chování (je nástrojem k dosažení cíle) → učení instrumentálně motorické

-          b. f. skinnerholub – snaha naučit ho udělat dvě otočky doleva – čas od času se pootočí doleva, je za to odměněn zrním → po čase dokáže celé dvě otočky → aproximatické učení (učení postupným směřováním)

3)     učení senzomotorické

-          smyslově pohybové učení

-          fyzická práce, sport

-          dítě v útlém věku – učí se chodit, kreslit, psát…

1)       seznámení s činností

2)       procvičování

3)       aplikace (užívání)

4)       automacie

-          zdokonalování schopností rychlostních, silových, vytrvalostních a koordinačních

4)     učení verbální

-          slovní učení

-          rozumět + vysvětlit = jazyková kompetence osobnosti

-          důležité pro komunikaci a začleňování do mezilid. vztahů

-          B. Bernstein (GB) – jazykový kód:

    rozvinutý (laborovaný)

    omezený (restringovaný)

-          tendence pro vznik jazykového kódu se formují v předškolním věku, záleží na zkušenostech s jazykem (rodiče dítěti čtou pohádky → tendence k rozvinutému kódu; dítě se bojí mluvit a psát → omezený kód)

5)     učení pojmové

-          propojeno s verbálním učením

-          jen u člověka

-          slovo X pojem

-          J. Piaget (SUI) – osvojení abstraktního pojmu u dětí – často chybné, vznikají pseudopojmy na základě:

    impresivního vnímání – dítě vnímá to, co na něj udělá největší dojem (pestré barvy)

    fyziognomického vnímání – dítě vnímá podle toho, jak věc vypadá (kotě je něžné a sladké → dítě nechápe, že je to dravec)

-          zvládání pojmu (např. živý):

1)       spojení pojmu s určitou zkušeností („Je to pán, kočka, had…“)

2)       obecné pochopení („Je živý, protože jí, dýchá a dělá si, co chce.“)

3)       užívání a zařazení pojmu (nadřazenost, podřazenost, antonyma – mrtvý)

6)     učení vhledem

-          W. Köhler – učení vhledem - propracovanější než učení pokusem a omylemzáměrné

-          jedinec postřehne zákonité vztahy, vědomě se snaží dosáhnout cíle X uvažuje pouze ve svém vjemovém poli (to, co vidí) → konkrétní myšlení, neschopnost abstraktního myšlení

-          př. šimpanz chce dosáhnout na zavěšený trs banánů → poskládá bedny na sebe, vyleze na ně a trs sundá → užívá inteligenci, ale uvažuje pouze o tom, co vidí (ne například o tom, co by si mohl donést nebo vymyslet)

7)     učení nápodobou

-          učení imitací

-          imitátor ↔ model (vzor)

-          uplatňuje se při:

    motorickém učení

    zakládání rodiny

    napodobování idolu

-          regresivní nápodoba – napodobování bývalého chování (dítěti se narodí mladší sourozenec, nechce být ten „druhý“ → začne se chovat infantilně, počůrává se)

-          kompenzační nápodoba – neúspěch v nějaké zájmové činnosti → napodobování těch, který se daří (neúspěšný fotbalista chodí do kotle Sparty a nosí její dres)

-          odreagovávající nápodobaA. Bandura (dítě má frustraci z toho, že mu rodiče zakázali hrát si s drahou porcelánovou figurkou; v TV má možnost pozorovat agresivní osobu → bude ji napodobovat, chovat se agresivně vůči okolí, odreaguje v sobě napětí způsobené frustrací)

8)     učení v životních souvislostech

-          sociální učení; socializace, společenské normy (oblékání, etická pravidla)

Desatero zásad o učení

1)       individualita

2)       optimální učební zvyklosti, pravidelnost

3)       ujasnění smyslu studia

4)       program učiva

5)       hlubší zájem

6)       dokumentace

7)       kontrola našeho studia

8)       studijní partner

9)       zkoušení

10)   při neúspěchu analýza chyb

Jak zvýšit aktivitu žáka?

Diskuse

-          vedená moderátorem (učitelem) – nestranný, objektivní

-          mluví jeden

-          mluvíme věcně, konstruktivně

-          respektujeme názory druhých

-          neužíváme demagogii a kvaziargumentaci

Otázky a odpovědi

1)       zaměřené na znalosti – Co? Jaký?

2)       zaměřené na přemýšlení – Proč? Jaký je důsledek?

-          poznatek:

    polyfunkční – můžeme z něj něco vyvodit

    inertní (strnulý) – „nadrcený“ z učebnice

Práce s učebním textem

-          učebnice, skripta, odborné knížky

-          podtrhávání

-          výpisky – stručné, děláme je až po přečtení

-          parafráze = volné vystižení myšlenky, vlastními slovy

Učební autoregulace (SQ4R)

-          Thomas a Robinson (USA):

    S (survey) – prozkoumej

    Q (questions) – ptej se

    R (read) – čti

    R (reflex) – zvažuj

    R (recite) – přeříkávej

    R (review) – shrň

Křivka zapomínání

-          během prvních 24 hod. zapomeneme 80% všech detailů

-          dále je křivka mírnější

-          po měsíci si pamatujeme cca 10%

nejlépe si věc zapamatujeme tak, že si ji zopakujeme ještě ten den, kdy jsme se o ní dozvěděli poprvé