24) Klasická řecká filosofie, filosofie v období helénismu

Sofisté

-          řecko-perské války (500 – 449 př.n.l.) → vítězství Řecka, bohatství, luxus, touha po vzdělání – pro bohaté

-          sofisté = učitelé rétoriky, placení; důležitá podle nich není samotná pravda, nýbrž výřečnost, vnucení myšlenky a přesvědčení ostatní o svém názoru

-          spíše praktici, ne filozofické otázky → gramatika, logika, psychologie

Starší sofisté

-          Protagoras„Člověk je mírou všech věcí.“ – pravda je relativní, subjektivní, existuje více pohledů na věc, uznává účelové nakládání s pravdou

-          Gorgias„O nejsoucnu neboli O přírodě“

Mladší sofisté

-          Alkidamas, Antifon, Kritias

Význam sofistů

1)       odvrat od přírody a zaměření na člověka a společnost

2)       kritika myšlení

3)       na etiku nahlíželi z hlediska rozumu → relativnost pojmů „dobro“ a „zlo“ (bolest zubu je pro mě zlo, pro lékaře dobro)

4)       rozvoj lingvistiky a gramatiky

-          sofismata (chytačky) – např. Rohatý – Co jsi neztratil, to máš. Neztratil jsi rohy, máš tedy rohy. (správná logika X chybné premisy)

-          sofistika = vědové užití sofismat (logických klamů) v procesu usuzování

Klasická filosofie (5. – 4. stol. př. n. l.)

Sokratés (469 – 399 BC)

-          žil v Athénách, otec sochař, matka porodní bába

-          žena Xantipa – prodej keramiky, mluvka

-          učil zadarmo, žil z pohostinnosti svých žáků

-          kritizoval sofisty ← nechali si za svůj výkon platit, účelně nakládali s pravdou

-          obklopoval se hetérami – jakési vzdělané prostitutky

-          kritik demokracie – vláda lidu X mnoho otroků bez práv, pouze zboží

-          obviněn z kažení mládeže a bezbožnosti → musel vypít číši s jedem

 

-          metoda dialogu – učitel a žák, klíčová myšlenka, žák se ptá po příčinách, učitel váhá, nakonec přijde na zcela nový závěr → pravda se rodí je v upřímně vedeném dialogu

-          „Vím, že nic nevím.“ – poznání člověka nikdy není u konce, čím více se člověk vzdělává, tím více si uvědomuje, že je ještě spousta věcí, které nezná

-          proces hledání pravdy lze přirovnat k porodnímu umění (maieutika)

-          daimonion = vnitřní božský hlas, který ho celý život doprovázel

Platón (427 – 347 BC)

-          narodil se v Athénách v aristokratické rodině

-          původní jméno Aristokles, pseudonym Platón = široký (v oblasti zájmu i vědění)

-          všestranně nadaný – literatura, atletika, zápas, tanec

-          ve 20 letech poznal Sokrata, zapisoval jeho díla

-          387 BC založil Akademii – bezplatná výuka

Dílo:

-          Políteiá – „Ústava“

-          Menón – o matematice

-          Protagoras – konfrontace se sofistickými názory na ctnost

-          Kratylos – o jazyce

-          Faidros – nauka o idejích

Nauka o idejích:

-          ideje – z řec. eidos, ideá = pravzory reality, podle kterých jsou zformovány předměty viditelného světa

-          nehmotné, věčné, mimo reálný časoprostor, ve vlastní dimenzi

-          teorie dvou světů – tělesný svět, který nás obklopuje, není reálným světem, ale pouze odleskem skutečného světa ← světa idejí

-          objektivní idealismus – ideje existují objektivně, nezávisle na našem myšlení, nepotřebují pozorovatele

-          erós = láska, pud, plození; zduchovnělý význam, platonická láska – duševní, nenaplněná

Podobenství o slunci:

-          nejvyšší idea – idea Dobra – všechny ostatní ideje z ní čerpají, snaží se k ní přiblížit, k její dokonalosti

-          všechna jsoucna mají od Dobra jednak to, že jsou poznávána, jednak samotné bytí a jsoucnost → stejně tak Slunce způsobuje viditelnost věcí a dává jsoucnům vznik, vzrůst a výživu → Dobro přirovnáváme ke Slunci

Nauka o duši:

-          dílo Faidros

-          tělo a duše jsou odděleny, duše (nesmrtelná, nepomíjivá) má panství nad tělem

-          tři části duše:

část

sídlo

ctnost

rozum

hlava

moudrost

srdnatá mysl

hruď

statečnost

žádostivost

podbřišek

uměřenost

 

 

+ spravedlnost

 

ideje

 

platónský trojúhelník:

1)      

methexis

anamnésis

mýtus anamnése – duše je spřízněna s idejemi, před vstupem duše do pomíjivého těla nahlížela na ideje, při vstupu do těla je zapomněla; katarzí od ponoření do smyslů je možné si vzpomenout → anamnésis (rozpomínání)

 

2)      

zkušenost

duše

svět jevů (tělo)

mýtus methexe – vesmír vznikl působením tvůrce (Démiúrgos), všechny věci vytvořil podle idejí, věci mají účast na idejích → methexe (podíl na idejích)

 


 

Nauka o ideálním státu:

I.                    negativně kritické období

a.        oligarchie – vláda bohatých, chudina vyloučena; dvě skupiny (bohatí X chudí) jdou proti sobě

b.       demokracie – v boji vítězí chudí, stávající vládu vyženou, rozdělí si panování mezi sebe; když jsou maximálně svobodní, vytrácí se řád → anarchie

c.        tyranie – svoboda hnaná do krajnosti ústí v otroctví → vede k násilí

II.                  pozitivně konstruktivní období

-          obraz ideálního státu, utopie – odmítá soukromé vlastnictví, vše v rukou státu (i plození), všichni by měli žít ve společných domech, mít společné domácnosti i ženy

-          vzniká kvůli slabosti jedince ← dokáže dělat jen některé činnosti → musí se spojit s ostatními, dělba práce

-          3 stavy společnosti:

    učenci – vládcové, moudří filosofové („filosofové na truně“)

    strážci – bojovníci, stav ozbrojenců

    ostatní občané – řemeslníci, rolníci, stav živitelů

-          výchova:

    děti – stejné vzdělání bez rozdílů – gymnastika, hudba, básnictví, matematika – do 20 let

    přísná selekce ve 20 – nejschopnější dál → mat., astronomie, harmonie – do 30 let

    30-35 filosofie, 35-50 praktická činnost ve státě; od 50 let může vládnout („filosof na trůně“)

Aristotelés (384 – 322 BC)

-          z lékařské rodiny

-          Platónův žák a kritik – popíral svět idejí (uznával smyslové poznání); tělo a duše tvoří jednotu

-          vychovatel Alexandra Makedonského

-          založil Lykeum

-          velká knihovna, sbírka 158 ústav

-          na konci života obžalován z bezbožnosti, utekl, zemřel v osamění

Logika

-          založil logiku (tzv. analytika) = nauka o správném myšlení

-          pojem

    vyšší obecnosti – rodový (např. živočich)

    nižší obecnosti – druhový (savec → pes → jezevčík → hnědý dlouhosrstý jezevčík → tento hnědý dlouhosrstý jezevčík)

-          kategorie – namátkou zvolil pojem, zkoumal, zda ho lze odvodit z rodových pojmů; 10 nadřazených pojmů již nešlo z ničeho odvodit → kategorie: substance (podstata), kvantita (množství), relace (vztah), kvalita (jakost)…

-          soud – věta vzniklá spojením pojmů (Tato růže je červená.)

-          úsudek = sylogismus

    1. premisa (soud): Všichni lidé jsou smrtelní.

    2. premisa (soud): Sokrates je člověk.

    závěr: Sokrates je smrtelný.

Metafyzika

-          řec. meta ta fysis – původně obecné spisy zařazené „po spisech přírodních“; obrazně „to, co přesahuje přírodu“

-          filosofická disciplína zabývající se nejen problémem bytí jako takového, ale také jeho zvláštními projevy (vznik, zánik, pohyb, účel…)

-          ontologický pohyb – ne klasický pohyb (přemisťování v prostoru), ale samotná podstata jsoucen ← vznikla z nějaké příčiny, z nějaké látky, zanikla (židle stojí na místě X někdo musel pokácet strom, vyrobit ji ← „pohyb“ židle)

 

-          hylémorfismus = jednota látky a tvaru

-          teleologie = směr, který tvrdí, že všechno směřuje k nějakému cíli, účelu; 4 příčiny všeho (např. dům):

1)       causa formalis – věc se určuje svou formou (dům svým plánem)

2)       causa materialis – každá věc je složena z látky (dům z cihel)

3)       causa efficiens – příčina působící, hnací (práce zedníků)

4)       causa finalis – účel věci (v domě budu bydlet)

-          theos = „první hybatel“, dává vše do pohybu, dává věcem účel a smysl

-          tělo (pohybované, látka) a duše (pohybující, forma) tvoří jednotu → duše pohybuje a formuje tělo = entelechie; tělo je nástrojem (řec. organon) duše → organismus = tělo

Politika

-          člověk je zóon politikon = živá bytost společenská ← ke zdokonalení života potřebuje společenství živých bytostí – manželství, rodina, obec (stát)

-          druhy ústavmísení aristokratické a demokratické ústavy tak, aby nedocházelo k extrémům → těžištěm státu je proto střední stav (ani zbohatlíci, ani chudina)

-          nauka o ideálním státě (ten si představoval jen v prostorově omezených poměrech řeckého polis):

 

 

jeden

skupina

všichni

+

monarchie

sofokracie

políteia = výběrová dem.

-

tyranie

oligarchie

demokracie

Filosofie v období helénismu (4. – 1. stol. př. n. l.)

-          rozpad říše Alexandra Makedonského

-          vzájemné prolínání kultury

-          ve filosofii – zaměření na etiku

Stoicismus

-          řec. stoa poikilé = barevná sloupová síň, dům v Athénách

-          Řecko: Zenon z Kitia, Chrýsipos, Poseidonios, Kleanthés

-          Řím: Lucius Annaues Seneca (zabýval se otázkou rovnosti), Marcus Aurelius (Hovory k sobě), Epiktetos (otrok)

-          „Žij v souladu s přírodním řádem.“ – ctnostně, rozumně

-          klidný, uměřený styl

-          afekty (pudy, vášně) matou náš rozum → musíme se zbavit vášně → stav apatheia

Epikureismus

-          Epikúros: „Žij skrytě!“v soukromí, ústraní, neřešit politiku

-          slast, požitky (nejvyšší dobro) X strasti ← kazí nám slasti, po jejich odstranění se dostaví blaženost = ataraxie

Skepticismus

-          zpochybňuje jakoukoliv možnost poznání

-          zakladatel Pyrrhón

-          neexistuje objektivní poznání, nýbrž pouze subjektivní pocity

-          ataraxie se dosáhne zbavením se ukvapených úsudkůepoché

-          tropy = překážky pravdivého poznání; způsobené rozdílností lidí, subj. stavů, relativnosti všech jevů

Novoplatonismus

-          3. stol. n.l., Plotínos

-          učení o stupňovitosti jsoucna – nižší stupně jsoucen jsou vyzařovány z těch vyšších (vyzařování = emanace)

-          nejvyšší stupeň = hypostáze – božský prazáklad, přetéká, emanuje, tvoří nižší jsoucna