12 Základní ekonomické pojmy, tržní ekonomika

Ekonomie

-          společenská věda o ekonomice ← hospodářský život společnosti

-          řec. oikos = dům, nomos = řídit

 

    pozitivní – vychází z jistot, analyzuje a popisuje skutečný stav ekonomiky

    normativní – předpokládaná, stanovuje normy → jaká by ekonomika měla být

 

    mikroekonomie – zkoumá ekonomii z pohledu jednotlivých subjektů (domácnosti, podniky, stát)

    makroekonomie – zkoumá národní hospodářství jako celek (nezaměstnanost, inflace…)

 

-          potřeba = stav nedostatku ← musíme jej uspokojit pomocí statků (předměty) a služeb (činnosti)

-          statky

    hmotné (auto, dům) X nehmotné (autorská práva)

    volné (neplatíme za ně; čistý vzduch) X vzácné (vzhledem k výši jejich potřeby je těchto statků omezené množství → musíme za ně platit; auto)

-          vzácnost – vyplývá z neomezených potřeb spotřebitelů, ale omezených zdrojů

-          náklady obětované příležitosti – užití statku k určitému účelu vylučuje jeho užití k jiným účelům (mám 5 Kč, koupím si za ně zmrzlinu → už si nemůžu koupit žvýkačku, protože jsem ji „obětoval“)

Ekonomické subjekty

1)       domácnosti – uspokojují potřeby

2)       podniky – podnikají za účelem zisku

3)       stát – stanovuje pravidla a dbá na jejich dodržování; chová se jako podnik (vyrábí statky a poskytuje služby ve státních podnicích - ČD) i jako domácnost (nakupuje pro svůj chod – PC pro úředníky…)

Výrobní faktory

1)       přírodní zdroje (půda, nerostné bohatství)

2)       práce = cílevědomá lidská činnost poskytující službu nebo produkující statek

3)       kapitál = všechny statky určené k podnikání (finanční X věcný)

Základní ekonomické otázky

1)       Co vyrábět? (které statky a služby)

2)       Jak vyrábět? (výrobní faktory v závislosti na technologických možnostech)

3)       Pro koho vyrábět? (určení spotřebitelů)

 

-          podle toho, kdo odpoví na tyto otázky, rozdělujeme 4 druhy ekonomických systémů:

 

1)       zvyková ekonomika – rozhoduje tradice, rozvojové země (muži loví, ženy pečují o děti)

2)       centrálně plánovaná (příkazová) – rozhoduje stát

3)       tržní – rozhoduje trh na principu nabídky a poptávky

4)       smíšená – tržní ekonomika, do které zasahuje stát (většina zemí)


 

Trh

-          prostor, kde se střetává nabídka s poptávkou a kde dochází ke směně zboží

-          poptávka = souhrn všech zamýšlených nákupů, které kupující chtějí uskutečnit za určité ceny

-          nabídka = souhrn všech zamýšlených prodejů, které prodávající chtějí uskutečnit za určité ceny

-          cena = peněžní částka, kterou je kupující ochoten zaplatit a za kterou je prodávající ochoten prodat (jakýsi kompromis)

 

cena

cena

množství

množství

poptávka

nabídka

cena

množství

rovnovážný bod

E

 

 

 

 

 

 

 


-          poptávka – čím nižší cena, tím vyšší poptávka (spotřebitelé nakupují více)

-          nabídka – čí vyšší cena, tím vyšší nabídka (výrobcům se více vyplatí obchodovat se zbožím)

-          obě křivky se protínají v rovnovážném bodě – pouze pomyslný, nereálný

Druhy trhu

1)       podle velikosti

a.        místní (trh s nemovitostmi)

b.       národní (trh s pivem)

c.        světový (trh s ropou)

2)       podle množství směňovaného zboží

a.       dílčí – pouze jedna komodita

b.       agregátní – více komodit

Složky trhu

1)       trh zboží

2)       trh práce

3)       finanční trh

Tržní mechanismus

-          3 základní pilíře:

1)       soukromé vlastnictví – zajistí, aby se vlastníci o svůj majetek co nejlépe starali (lhostejnost o to, co je státní, veřejné, všech)

2)       cenový systém – vede k vyrovnání nabídky a poptávky

a.        kupující chtějí více určitého zboží → ochota zaplatit víc → přivede na trh další producenty → konkurence stlačí ceny dolů

b.       kupující nechtějí určité zboží → výrobce musí snížit ceny nebo přejít na jiný druh zboží → poptávka vzroste, vyrovná se s nabídkou

3)       konkurence = boj subjektů, které se střetávají na trzích; oboustranně prospěšná, motivuje výrobce k nižším cenám, lepšímu zásobování, péči o zákazníka…