12 Základní ekonomické pojmy, tržní ekonomika
Ekonomie
- společenská věda o ekonomice ← hospodářský život společnosti
- řec. oikos = dům, nomos = řídit
pozitivní – vychází z jistot, analyzuje a popisuje skutečný stav ekonomiky
normativní – předpokládaná, stanovuje normy → jaká by ekonomika měla být
mikroekonomie – zkoumá ekonomii z pohledu jednotlivých subjektů (domácnosti, podniky, stát)
makroekonomie – zkoumá národní hospodářství jako celek (nezaměstnanost, inflace…)
- potřeba = stav nedostatku ← musíme jej uspokojit pomocí statků (předměty) a služeb (činnosti)
- statky
hmotné (auto, dům) X nehmotné (autorská práva)
volné (neplatíme za ně; čistý vzduch) X vzácné (vzhledem k výši jejich potřeby je těchto statků omezené množství → musíme za ně platit; auto)
- vzácnost – vyplývá z neomezených potřeb spotřebitelů, ale omezených zdrojů
- náklady obětované příležitosti – užití statku k určitému účelu vylučuje jeho užití k jiným účelům (mám 5 Kč, koupím si za ně zmrzlinu → už si nemůžu koupit žvýkačku, protože jsem ji „obětoval“)
Ekonomické subjekty
1) domácnosti – uspokojují potřeby
2) podniky – podnikají za účelem zisku
3) stát – stanovuje pravidla a dbá na jejich dodržování; chová se jako podnik (vyrábí statky a poskytuje služby ve státních podnicích - ČD) i jako domácnost (nakupuje pro svůj chod – PC pro úředníky…)
Výrobní faktory
1) přírodní zdroje (půda, nerostné bohatství)
2) práce = cílevědomá lidská činnost poskytující službu nebo produkující statek
3) kapitál = všechny statky určené k podnikání (finanční X věcný)
Základní ekonomické otázky
1) Co vyrábět? (které statky a služby)
2) Jak vyrábět? (výrobní faktory v závislosti na technologických možnostech)
3) Pro koho vyrábět? (určení spotřebitelů)
- podle toho, kdo odpoví na tyto otázky, rozdělujeme 4 druhy ekonomických systémů:
1) zvyková ekonomika – rozhoduje tradice, rozvojové země (muži loví, ženy pečují o děti)
2) centrálně plánovaná (příkazová) – rozhoduje stát
3) tržní – rozhoduje trh na principu nabídky a poptávky
4) smíšená – tržní ekonomika, do které zasahuje stát (většina zemí)
Trh
- prostor, kde se střetává nabídka s poptávkou a kde dochází ke směně zboží
- poptávka = souhrn všech zamýšlených nákupů, které kupující chtějí uskutečnit za určité ceny
- nabídka = souhrn všech zamýšlených prodejů, které prodávající chtějí uskutečnit za určité ceny
- cena = peněžní částka, kterou je kupující ochoten zaplatit a za kterou je prodávající ochoten prodat (jakýsi kompromis)
cena |
cena |
množství |
množství |
poptávka |
nabídka |
cena |
množství |
rovnovážný bod |
E |
- poptávka – čím nižší cena, tím vyšší poptávka (spotřebitelé nakupují více)
- nabídka – čí vyšší cena, tím vyšší nabídka (výrobcům se více vyplatí obchodovat se zbožím)
- obě křivky se protínají v rovnovážném bodě – pouze pomyslný, nereálný
Druhy trhu
1) podle velikosti
a. místní (trh s nemovitostmi)
b. národní (trh s pivem)
c. světový (trh s ropou)
2) podle množství směňovaného zboží
a. dílčí – pouze jedna komodita
b. agregátní – více komodit
Složky trhu
1) trh zboží
2) trh práce
3) finanční trh
Tržní mechanismus
- 3 základní pilíře:
1) soukromé vlastnictví – zajistí, aby se vlastníci o svůj majetek co nejlépe starali (lhostejnost o to, co je státní, veřejné, všech)
2) cenový systém – vede k vyrovnání nabídky a poptávky
a. kupující chtějí více určitého zboží → ochota zaplatit víc → přivede na trh další producenty → konkurence stlačí ceny dolů
b. kupující nechtějí určité zboží → výrobce musí snížit ceny nebo přejít na jiný druh zboží → poptávka vzroste, vyrovná se s nabídkou
3) konkurence = boj subjektů, které se střetávají na trzích; oboustranně prospěšná, motivuje výrobce k nižším cenám, lepšímu zásobování, péči o zákazníka…