04 Vývojová psychologie
= psychologie životní cesty
- zkoumá vývoj člověka a činitele, které jej ovlivňují
- ontogeneze = vývoj jedince
- fylogeneze = vývoj druhu
- v každé životní etapě – určité téma, které bychom měli zvládnout
- faktory ovlivňující vývoj člověka:
sociální – rodina, společnost
biologické – dědičnost, tělesný stav
psychologické – psychický stav
Obecná periodizace
1) prenatální období
- začíná početím a končí narozením dítěte – vývoj embrya v těle matky
2) rané dětství
novorozenecké období (od narození do 6 týdnů života) - důležitý kontakt s matkou, nepodmíněné reflexy už rozvinuté
kojenecké období (od 6 týdnů do 1. roku života) - rychlý rozvoj senzomotorických a emocionálních schopností, první sociální vztahy (matka, otec, sourozenci)
batolecí období (2.-3. rok) - rozvíjí se jemná motorika, dítě se osamostatňuje od matky, učí se chodit, mluvit, navazuje vztahy s vrstevníky
3) předškolní věk (3-5)
- dítě užívá řeč k regulaci svého chování
- poprvé výrazně překračuje rámec rodiny (vztahy ve školce…)
- pohybová koordinace, kresba, tvořivost, dětské hry
4) mladší školní věk (6-12)
- první známky pohlavního dospívání, rozvoj myšlení i sociálních vztahů
- sebepojetí a sebehodnocení
- snadné učení
5) starší školní věk (12-20)
puberta – 12-15 let, mnoho biologických, psychických i sociálních změn, velký vliv vrstevníků
adolescence – 15-20 let, osamostatňování se od rodiny, vztahy k vrstevníkům, rozvoj sexuality, volba povolání, náladovost a citová nestálost, labilita, hádky s rodiči, pocit nepochopení od svého okolí
6) dospělost (20-65)
mladší dospělost (20-30) – růst ukončen, samostatnost, úplná nezávislost na rodičích, psychická i fyzická zralost
střední dospělost (30-45) – období zralosti, plná realizace v pracovních činnostech, manželství a rodičovství, často krize středního věku, deprese
pozdní dospělost (45-65) – vrcholný profesní vývoj
7) stáří (65 +)
- důchod, samota, fyzická ochablost, nižší příjmy, ztráta soc. kontaktů, ztráta pocitu užitečnosti, pozměněný režim dne, kritika společnosti
Vývojová psychologie dle Erika Eriksona
- psychoanalytická teorie – několik fází, jedinec musí v každé fázi řešit nějaký konflikt; pokud jej nezvládne, má omezené možnosti pro řádné splnění další fáze
1) bazální důvěra X nedůvěra (0 – 1 rok)
- spoleh na ochranu a péči matky, pocit přináležitosti k rodičům
- psychovegetativní uspokojení – dobrým jídlem, hluboký spánkem
2) autonomie X zahanbení, pochyby (2-3)
- senzomotorická koordinace, osamostatnění se od matky, chůze, řeč
- určení hranic, období vzdoru
3) iniciativa X vina (4-5)
- předlogické výklady světa
- dítě se pořád na něco ptá
4) snaživost X méněcennost (6-15)
- požadavky a úkoly → jejich (ne)zvládnutí přináší hodnocení
5) identita X neuspořádanost rolí (15-20)
- změny v oblasti sociální, sexuální, pracovní, názorové…
- konfuze životních rolí = neuspořádanost rolí, člověk se nedokáže orientovat v rozmanitosti hodnot či vzorů, podléhá situačním vlivům → nestálý, bez zásad, citově labilní (krátké lásky)
- člověk hledá sám sebe, nevyzná se v sobě, mezipásmo mezi dětmi a dospělými
6) intimita X izolace (20-30)
- „na vlastních nohou“
- zaměstnání, bydlení, rodina, stálý příjem
- hloubka intimity – jak obohacuje svůj partnerský vztah, partu přátel…
- v předchozí fázi nedospěl k identitě → není schopen navázat intimní svazek → izolace, pohlcenost vlastními problémy, člověk nedovoluje druhým vstoupit do svého života
7) generativita X stagnace (30-60)
- produkce – člověk plodí potomky, vychovává je, v práci tvoří hodnoty
- stagnace – stereotyp, ztráta kreativity, krize středního věku
8) integrita X zoufalství (60 +)
- zkušenosti, nadhled, moudrost → bohatstvím pro druhé
- hodnocení života, mládeže…
Vývojová psychologie dle Sigmunda Freuda
- stádia podle toho, jakým způsobem člověk dosahuje slasti a uspokojuje libido (sexuální pud)
1) orální (0-1) – slast prostřednictvím úst, sání mateřského mléka
2) anální (2-3) – úleva při vyměšování, které dítě provádí, kdy se mu zachce; končí ve chvíli, kdy se začne ovládat
3) falické (4-5) – děti zkoumají své pohlavní orgány, začínají se fixovat na rodiče opačného pohlaví (Oidipův, resp. Elektřin komplex)
4) latentní (6-11) – mezistádium, zdánlivá anamnéza sexuálních pudů
5) genitální (12 +) – schopnost pohlavního styku