04 Vývojová psychologie

= psychologie životní cesty

-          zkoumá vývoj člověka a činitele, které jej ovlivňují

-          ontogeneze = vývoj jedince

-          fylogeneze = vývoj druhu

-          v každé životní etapě – určité téma, které bychom měli zvládnout

-          faktory ovlivňující vývoj člověka:

    sociální – rodina, společnost

    biologické – dědičnost, tělesný stav

    psychologické – psychický stav

Obecná periodizace

1)       prenatální období

-          začíná početím a končí narozením dítěte – vývoj embrya v těle matky

2)       rané dětství

    novorozenecké období (od narození do 6 týdnů života) - důležitý kontakt s matkou, nepodmíněné reflexy už rozvinuté

    kojenecké období (od 6 týdnů do 1. roku života) - rychlý rozvoj senzomotorických a emocionálních schopností, první sociální vztahy (matka, otec, sourozenci)

    batolecí období (2.-3. rok) - rozvíjí se jemná motorika, dítě se osamostatňuje od matky, učí se chodit, mluvit, navazuje vztahy s vrstevníky

3)        předškolní věk (3-5)

-          dítě užívá řeč k regulaci svého chování

-          poprvé výrazně překračuje rámec rodiny (vztahy ve školce…)

-          pohybová koordinace, kresba, tvořivost, dětské hry

4)       mladší školní věk (6-12)

-          první známky pohlavního dospívání, rozvoj myšlení i sociálních vztahů

-          sebepojetí a sebehodnocení

-          snadné učení

5)       starší školní věk (12-20)

    puberta – 12-15 let, mnoho biologických, psychických i sociálních změn, velký vliv vrstevníků

    adolescence – 15-20 let, osamostatňování se od rodiny, vztahy k vrstevníkům, rozvoj sexuality, volba povolání, náladovost a citová nestálost, labilita, hádky s rodiči, pocit nepochopení od svého okolí

 

6)       dospělost (20-65)

    mladší dospělost (20-30) – růst ukončen, samostatnost, úplná nezávislost na rodičích, psychická i fyzická zralost

    střední dospělost (30-45) – období zralosti, plná realizace v pracovních činnostech, manželství a rodičovství, často krize středního věku, deprese

    pozdní dospělost (45-65)vrcholný profesní vývoj

7)       stáří (65 +)

-          důchod, samota, fyzická ochablost, nižší příjmy, ztráta soc. kontaktů, ztráta pocitu užitečnosti, pozměněný režim dne, kritika společnosti

Vývojová psychologie dle Erika Eriksona

-          psychoanalytická teorie – několik fází, jedinec musí v každé fázi řešit nějaký konflikt; pokud jej nezvládne, má omezené možnosti pro řádné splnění další fáze

 

1)       bazální důvěra X nedůvěra (0 – 1 rok)

-          spoleh na ochranu a péči matky, pocit přináležitosti k rodičům

-          psychovegetativní uspokojení – dobrým jídlem, hluboký spánkem

2)       autonomie X zahanbení, pochyby (2-3)

-          senzomotorická koordinace, osamostatnění se od matky, chůze, řeč

-          určení hranic, období vzdoru

3)       iniciativa X vina (4-5)

-          předlogické výklady světa

-          dítě se pořád na něco ptá

4)       snaživost X méněcennost (6-15)

-          požadavky a úkoly → jejich (ne)zvládnutí přináší hodnocení

5)       identita X neuspořádanost rolí (15-20)

-          změny v oblasti sociální, sexuální, pracovní, názorové

-          konfuze životních rolí = neuspořádanost rolí, člověk se nedokáže orientovat v rozmanitosti hodnot či vzorů, podléhá situačním vlivům → nestálý, bez zásad, citově labilní (krátké lásky)

-          člověk hledá sám sebe, nevyzná se v sobě, mezipásmo mezi dětmi a dospělými

6)       intimita X izolace (20-30)

-          „na vlastních nohou“

-          zaměstnání, bydlení, rodina, stálý příjem

-          hloubka intimity – jak obohacuje svůj partnerský vztah, partu přátel…

-          v předchozí fázi nedospěl k identitě → není schopen navázat intimní svazek → izolace, pohlcenost vlastními problémy, člověk nedovoluje druhým vstoupit do svého života

7)       generativita X stagnace (30-60)

-          produkce – člověk plodí potomky, vychovává je, v práci tvoří hodnoty

-          stagnace – stereotyp, ztráta kreativity, krize středního věku

8)       integrita X zoufalství (60 +)

-          zkušenosti, nadhled, moudrost → bohatstvím pro druhé

-          hodnocení života, mládeže…

Vývojová psychologie dle Sigmunda Freuda

-          stádia podle toho, jakým způsobem člověk dosahuje slasti a uspokojuje libido (sexuální pud)

1)       orální (0-1) – slast prostřednictvím úst, sání mateřského mléka

2)       anální (2-3) – úleva při vyměšování, které dítě provádí, kdy se mu zachce; končí ve chvíli, kdy se začne ovládat

3)       falické (4-5) – děti zkoumají své pohlavní orgány, začínají se fixovat na rodiče opačného pohlaví (Oidipův, resp. Elektřin komplex)

4)       latentní (6-11) – mezistádium, zdánlivá anamnéza sexuálních pudů

5)       genitální (12 +) – schopnost pohlavního styku