09 Socializace, sociální kontrola, sociální deviace

Socializace

-          proces utváření osobnosti jejím začleňováním do společnosti pro život v této společnosti

-          probíhá po celý život, nejintenzivnější v dětství

-          spočívá v:

1)       rozvinutí druhových vlastností člověka (učíme se chodit po dvou, mluvit, oblékat…)

2)       rozvinutí konkrétní přináležitosti člověka (národní, státní, církevní)

3)       rozvinutí individuality člověka

-          socializační činitelé = instituce a osoby, které se podílejí na socializaci:

Rodina

-          rodiče, sourozenci

-          pocit bezvýhradné lásky, domov

-          určité tendence k chování (jedináček, benjamínek, nejstarší sourozenec…)

-          zásady hygieny, stolování

-          dítě se učí zdravit, děkovat, prosit, poslouchat příkazy

-          získání identity = uvědomění si vlastního já → já jsem, já umím, já mám, jsem kluk / holka

Školka

-          učitelé, kamarádi

-          začlenění do kolektivu

-          vývoj dětské hry:

    nejprve si dítě hraje samo

    paralelní aktivita – vnímá okolí a napodobuje je (vidí kamaráda, jak si hraje s legem, tak ho napodobuje)

    asociativní hra – vyžaduje pomoc (pomáhá kamarádovi stavět si z lega, ačkoliv pomoc není nutná)

    kooperativní – děti se doplňují, pomoc je nutná (hra na babu)

    hra na sociální role (na prodavačku)

Škola

-          dovednosti: čtení, psaní, počítání; podvádění, opisování

-          respektování pravidel, povinností

-          osamostatňování se

-          hodnocení

-          přijetí odpovědnosti

-          sebeprezentace

-          kooperace se spolužáky

Kategorie vrstevnických vztahů

1)       velké, hromadné pospolitosti

-          koncert, diskotéka, tábor

-          sjednocení všech se všemi, společný zážitek

-          pocit identity často podporám alkoholem!

 

2)       konkrétní malé skupiny (podle B. M. Sugermana)

a)       pozitivní mládež – vyvíjí společnou činnost – hra, sport, povídání, tanec, učení

b)       pobudové – společné pobývání bez vyhraněného obsahu; velmi tolerantní, sami vyžadují toleranci; hospody, alkohol, kouření, vandalství

c)       tvrdí hoši – neustálá potřeba nepřátel, vyvolávají rozruch, rvačky; potřebují si neustále něco dokazovat; přísná hierarchie („kápo“)

3)       důvěrná přátelství – 2 osoby, stálost

Dospělost

-          rodinný cyklus:

    bezdětné partnerství / manželství

    rodina s malými dětmi (matka je doma)

    rodina se školními dětmi

    rodina s dětmi na SŠ (VŠ) – děti se oddělují od rodiny

    „prázdné hnízdo“ – děti se odstěhují

    jeden partner v důchodu

-          profesní dráha – začlenění do heterogenního kolektivu (různý věk)

Stáří

-          důchod, samota, fyzická ochablost, nižší příjmy, ztráta sociálních kontaktů, ztráta pocitu užitečnosti, pozměněný režim dne, kritika společnosti

Resocializace

-          zcela se rozpadnou vzorce chování, popřu je

-          vězení, psychiatrická léčebna – instituce izolované od vnějšího světa

Bruno Bettelheim

-          vězeň v Buchenwaldu, Dachau – špatná hygiena, oslabení fyzické i psychické stránky

-          prováděl historickou analýzu 30. a 40. let – koncentrační tábory

-          vězně rozdělil na tři kategorie:

1)       staří vězni – přežili déle jak rok, došlo u nich k úplné resocializaci, zapomněli na minulost, získávají sympatie k mučitelům

2)       živé mrtvoly – apatie, nezájem o svůj osud, vytěsnění reality, pouze přežívají ze dne na den

3)       děti – infantilní, neperspektivní, bezprostřední

Normy

-          norma = vzorec chování, který společnost vnímá jako správný

-          platí pro jedince i skupiny

-          mění se s místem a časem

-          vytvářené společností

-          často promítány do zákonů

    formální – zákony

    neformální – dané etiketou, zvykem…

Deviace

-          odchylka od normy

    negativní – norma je dobrá, odchylka od ní špatná (zákon považující krádež za trestný čin je správný, zloděj je tudíž deviantem)

    pozitivní – samotná norma je špatná (konzumace alkoholu), odchylka od ní je tedy dobrá (abstinence alkoholu)

    neutrální – chovám se jinak, ale není to ani lepší, ani horší než norma (psaní levou rukou)

Sociální kontrola

-          mechanismus zaručující dodržování norem

-          policie, soudy; školní kolektiv, rodina

-          udržuje ji systém sankcí:

    negativní – tresty (trestní stíhání pachatele)

    pozitivní – odměny (vyznamenání prezidenta)

Tři typy deviantního chování

1)       situační teorie – existují situace, kdy se jedinec zachová deviantně (přijme úplatek)

2)       „kinds of peope“ teorie – deviantní chování je v lidech, nemůže za to situace

3)       konjunktivní – existují situace, ve kterých jsou určití lidé schopni ¨zachovat se deviantně

Vysvětlení deviantního chování

1)     biologické

-          založené na prokázání biologických odlišností pachatelů

a)       somatotypální teorie – tělesná konstituce, somatotypy: astenik, atletik (nejčastěji pachatelem), piknik

b)       chromozomální teorie – zločinnost si neseme v genech

2)     psychologické

-          psychopatická osobnost ← jedná deviantně, nezná hranic X těžko zobecnitelné (ne každý deviant je psychopat a ne každý psychopat je zločinec)

3)     sociologické

a)       diferenciální asociace (teorie kulturního přenosu)

-          deviantní chování se naučíme tam, kde vyrůstáme a kde je to zvykem (všichni kradou, nechodí do práce, nejspíš to „zdědíme“)

b)       anomie jako příčina zločinu

-          Durkheim: anomie = období, kdy je země na určité období bez zákonů, nemá dané normy (např. po revoluci, po válce, po zemětřesení)

-          Merton: anomie = stav, kdy je velký rozdíl mezi mou sociální situací a normou danou vnější společností (např. jsem chudý X společnost staví peníze na první místo) → konflikt mezi mou sociáln situací a tlakem veřejnosti → 5 druhů reakcí:

a.        konformisté – hledají konvenční cesty k dosažení majetku (dobré zaměstnání)

b.       inovátoři – akceptují hodnoty, hledají alternativní (i nelegální) cesty k výdělku

c.        ritualisté – stereotyp, nudní práce, líný, nechce změnu

d.       odpadlíci – odmítají hodnoty (peníze na 1. místě) i cesty (bezdomovci)

e.       rebelové – neakceptují hodnotu peněz a nahlas protestují (Greenpeace)

c)       anomie a asociace – hl. na amerických předměstích: děti jsou vychovávány v deviantním prostředí, zároveň jsou seznámeny s tím, že když se budou snažit, musí dosáhnout svého cíle X nedosáhnou kýžených hodnot → hledají nekonvenční cesty (dealerství drog, krádeže, revolta vůči bohatším)

d)       etiketizační teorie – jedince označím za špatného, on si to s sebou nese, věří tomu, pak se skutečně chová deviantně (Rom označený za zloděje)

e)       racionální volba – jedinec dobře socializovaný, bohatý, spáchá deviaci kvůli nízkém riziku odhalení

f)        kontrolní teorie – selhávají kontrolní mechanismy ve společnosti (policie, justice) → na zločince není vidět

Trest smrti

1)       abolicionisté – proti

-          člověk má právo na život

-          trest smrti je legální vražda

-          možnost justičního omylu

-          člověk má právo dostat druhou šanci

 

2)       mortikalisté – pro

-          zneškodnění obzvlášť nebezpečných pachatelů

-          právo na odplatu (Oko za oko, zub za zub)

-          odstrašující vliv na potenciální pachatele