06 Psychické jevy

-          psychické procesy

    poznávací (vnímání, představy, paměť, myšlení)

    emocionální (city)

    volní (vůle, rozhodování)

-          psychické stavy – pozornost, nálada, vědomí

-          psychické předpoklady – vědomosti, dovednosti, návyky, postoje

Psychické procesy

Vnímání

=             smyslové poznávání

-          počitek – elementární jednotka smyslového poznání, základní informace o vnímaném předmětu (barva, vůně)

-          vjem – výsledek vnímání, zobrazuje celkový obraz předmětu, vzniká z počitků

-          čivost = schopnost orgánu něco pociťovat

    absolutní – zdravé lidské ucho zachytí zvukovou frekvenci 16 – 20 000 Hz

    relativní – rozlišení jemných rozdílů (degustátoři)

-          druhy vnímání: zrakové, sluchové, čichové, chuťové, hmat, vnímání doteku, pohybový analyzátor

Smyslové klamy

-          figura na pozadí – např. dva obličeje + váza

-          zákon blízkosti v prostoru

-          zákon uzavřenosti

-          vnímání podle kontextu  A Iз C    I2  Iз I4

-          zákon plynulého pokračování

 

 

Představy a fantazie

-          představa = později vybavený vjem, reprodukuje skutečnost

-          fantazie = obrazotvornost – vytváření nové představy na základě předchozích zkušeností

    rekonstrukční – vytváříme představu na základě slovního popisu nebo schématu (architekti)

    tvůrčí – vytváříme zcela nové představy (umělci)

 

    záměrná

    bezděčná – vzniká při snění


 

Paměť

=             soubor procesů umožňujících osvojení informací, jejich uchování a následné vybavení

    krátkodobá – hodiny a dny

    střednědobá – dny a týdny

    dlouhodobá – měsíce a roky

 

    názorná – zraková (pexeso), sluchová (písnička), čichová (vůně)

    slovně-logická (významová) – pamatujeme si to, ptž to logicky chápeme

    emocionální – souvisí s prožitkem

-          křivka zapomínání – během prvních 24 hod. zapomeneme 80 % všech informací, pak je křivka mírnější, po měsíci si pamatujeme cca 10%

-          paměť určena paměťovým kvocientem PQ

Myšlení

=             rozumové poznávání, navazuje na smyslové vnímání ← pomocí vjemů dává věci do souvislostí

-          konkrétní – s předměty, neverbálně, i u zvířat

-          abstraktní – v pojmech, verbálně, pouze u lidí

 

-          konvergentní – pouze jedna cesta k cíli

-          divergentní – více alternativ

 

-          motorické – řešíme problémy pohybovou manipulací s předměty

-          imaginativní – pracujeme s názornými představami

-          propoziční – pracujeme se slovy, abstraktní myšl.

Myšlenkové operace:

-          analýza – rozbor situace na jednotlivé body

-          syntéza – sjednocení poznatků

 

-          abstrakce – teoreticky

-          konkretizace – na příkladech

 

-          indukce – od jednotlivostí k obecnosti

-          dedukce – od obecnosti k jednotlivostem

 

-          generalizace – zobecnění

-          diferenciace – rozlišení

 

-          průnik, sjednocení, negace, konjunkce, disjunkce

City

=             vztahy k poznávaným předmětům, lidem, prostředím, zvířatům, činnostem…

-          kladné, záporné, lhostejné

-          podle schopnosti přeměny vztahů: konzervativní člověk X flexibilní člověk

-          jednoduché X složité

-          propojeny s tělesnou činností – krevní, tlak, tep, dýchání

 

Citové stavy:

-          pocity = jednoduché emocionální fenomény (hlad, únava)

-          nálady = dlouhodobější emocionální stavy, které podbarvují celkové prožívání člověka (skleslost, euforie); ovlivněny vnějšími podněty (počasí, někdo nás naštve) a zdravotním stavem (horečka)

-          afekty = krátkodobé bouřlivé reakce na určitý podnět (zuřivost); síla reakce převyšuje sílu podnětu

-          vášně = silné, dlouhotrvající emocionální stavy (zamilovanost)

-          citové vztahy = komplexní, dlouhosetrvávající emocionální stavy (láska, nenávist)

Vůle

=             psychické procesy zajišťující řízení činnosti a dosahování cílů

-          umožňuje svobodně se rozhodnout, překonávat překážky

-          volní vlastnosti: odpovědnost, vytrvalost, spolehlivost, ctižádost, svědomitost, sebeovládání…

Psychické stavy

Pozornost

-          slouží k tomu, aby se prováděná činnost vydařila

-          podmíněna bdělostí, zdravotním stavem, citovými procesy a zájmy

-          mění se během dne

    úmyslná

    bezděčná – bez našeho úmyslu, reflexivně; uplatňuje se náš orientačně-pátrací reflex (zaujme nás billboard u silnice)

-          vlastnosti pozornosti:

    selektivita = výběrovost (vybíráme si, co budeme pozorovat)

    intenzita = míra pozornosti (jak moc)

    stálost – jak dlouho (dáno denní dobou a věkem)

    rozsah – kolik jevů najednou (max. 7-12 objektů)

    rozdělování – děláme dvě věci najednou (učíme se -80%- při poslechu rádia -20%-)

    přenos – schopnost rychle se přeorientovat

Vědomí

=             stav, kdy je jedinec schopen reagovat na podněty, prožívat a myslet a tyto procesy si uvědomovat

-          podmíněno bdělostí (vigilita)

-          podvědomí = všechny duševní obsahy, které jsou mimo vědomí jedince

-          spánek → utlumená fyz. i psych. Činnost, CNS, pouze zákl. životní fce

Psychické předpoklady

Vědomosti

=             osvojené poznatky a informace včetně vzájemných vztahů (v podobě pojmů, pravidel, zákonů, vzorců)

Dovednosti

=             učením získané dispozice pro vykonávání určité činnosti

-          senzorické – zdokonalené vnímání (rozlišení barvy, výšky tónu)

-          intelektové – např. užívání mluvnických pravidel

-          senzomotrické – vnímání + pohyb (řízení auta)

-          sociální – umění jednat s lidmi, vcítit se do druhého

Návyky

=             opakováním získané sklony k vykonávání určité činnosti

-          zautomatizované reakce, bez potřeby uvědomělé kontroly

-          např. rozhlédnout se na přechodu, čistit si zuby

Postoje

=             sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby a situace

-          odrážejí hodnotící vztah člověk k určité skutečnosti

-          3 složky:

    kognitivní – poznání objektu

    emotivní – citové hodnocení (sympatie x antipatie)

    behaviorální – pobídka k jednání či chování

 

motivy – aktivizují chování (křik dítěte aktivizuje motiv mateřské péče)

X

postoje – projevují se v obsahu chování (jak matka zareaguje)