06 Psychické jevy
- psychické procesy
poznávací (vnímání, představy, paměť, myšlení)
emocionální (city)
volní (vůle, rozhodování)
- psychické stavy – pozornost, nálada, vědomí
- psychické předpoklady – vědomosti, dovednosti, návyky, postoje
Psychické procesy
Vnímání
= smyslové poznávání
- počitek – elementární jednotka smyslového poznání, základní informace o vnímaném předmětu (barva, vůně)
- vjem – výsledek vnímání, zobrazuje celkový obraz předmětu, vzniká z počitků
- čivost = schopnost orgánu něco pociťovat
absolutní – zdravé lidské ucho zachytí zvukovou frekvenci 16 – 20 000 Hz
relativní – rozlišení jemných rozdílů (degustátoři)
- druhy vnímání: zrakové, sluchové, čichové, chuťové, hmat, vnímání doteku, pohybový analyzátor
Smyslové klamy
- figura na pozadí – např. dva obličeje + váza
- zákon blízkosti v prostoru
- zákon uzavřenosti
- vnímání podle kontextu A Iз C I2 Iз I4
- zákon plynulého pokračování
Představy a fantazie
- představa = později vybavený vjem, reprodukuje skutečnost
- fantazie = obrazotvornost – vytváření nové představy na základě předchozích zkušeností
rekonstrukční – vytváříme představu na základě slovního popisu nebo schématu (architekti)
tvůrčí – vytváříme zcela nové představy (umělci)
záměrná
bezděčná – vzniká při snění
Paměť
= soubor procesů umožňujících osvojení informací, jejich uchování a následné vybavení
krátkodobá – hodiny a dny
střednědobá – dny a týdny
dlouhodobá – měsíce a roky
názorná – zraková (pexeso), sluchová (písnička), čichová (vůně)
slovně-logická (významová) – pamatujeme si to, ptž to logicky chápeme
emocionální – souvisí s prožitkem
- křivka zapomínání – během prvních 24 hod. zapomeneme 80 % všech informací, pak je křivka mírnější, po měsíci si pamatujeme cca 10%
- paměť určena paměťovým kvocientem PQ
Myšlení
= rozumové poznávání, navazuje na smyslové vnímání ← pomocí vjemů dává věci do souvislostí
- konkrétní – s předměty, neverbálně, i u zvířat
- abstraktní – v pojmech, verbálně, pouze u lidí
- konvergentní – pouze jedna cesta k cíli
- divergentní – více alternativ
- motorické – řešíme problémy pohybovou manipulací s předměty
- imaginativní – pracujeme s názornými představami
- propoziční – pracujeme se slovy, abstraktní myšl.
Myšlenkové operace:
- analýza – rozbor situace na jednotlivé body
- syntéza – sjednocení poznatků
- abstrakce – teoreticky
- konkretizace – na příkladech
- indukce – od jednotlivostí k obecnosti
- dedukce – od obecnosti k jednotlivostem
- generalizace – zobecnění
- diferenciace – rozlišení
- průnik, sjednocení, negace, konjunkce, disjunkce
City
= vztahy k poznávaným předmětům, lidem, prostředím, zvířatům, činnostem…
- kladné, záporné, lhostejné
- podle schopnosti přeměny vztahů: konzervativní člověk X flexibilní člověk
- jednoduché X složité
- propojeny s tělesnou činností – krevní, tlak, tep, dýchání
Citové stavy:
- pocity = jednoduché emocionální fenomény (hlad, únava)
- nálady = dlouhodobější emocionální stavy, které podbarvují celkové prožívání člověka (skleslost, euforie); ovlivněny vnějšími podněty (počasí, někdo nás naštve) a zdravotním stavem (horečka)
- afekty = krátkodobé bouřlivé reakce na určitý podnět (zuřivost); síla reakce převyšuje sílu podnětu
- vášně = silné, dlouhotrvající emocionální stavy (zamilovanost)
- citové vztahy = komplexní, dlouhosetrvávající emocionální stavy (láska, nenávist)
Vůle
= psychické procesy zajišťující řízení činnosti a dosahování cílů
- umožňuje svobodně se rozhodnout, překonávat překážky
- volní vlastnosti: odpovědnost, vytrvalost, spolehlivost, ctižádost, svědomitost, sebeovládání…
Psychické stavy
Pozornost
- slouží k tomu, aby se prováděná činnost vydařila
- podmíněna bdělostí, zdravotním stavem, citovými procesy a zájmy
- mění se během dne
úmyslná
bezděčná – bez našeho úmyslu, reflexivně; uplatňuje se náš orientačně-pátrací reflex (zaujme nás billboard u silnice)
- vlastnosti pozornosti:
selektivita = výběrovost (vybíráme si, co budeme pozorovat)
intenzita = míra pozornosti (jak moc)
stálost – jak dlouho (dáno denní dobou a věkem)
rozsah – kolik jevů najednou (max. 7-12 objektů)
rozdělování – děláme dvě věci najednou (učíme se -80%- při poslechu rádia -20%-)
přenos – schopnost rychle se přeorientovat
Vědomí
= stav, kdy je jedinec schopen reagovat na podněty, prožívat a myslet a tyto procesy si uvědomovat
- podmíněno bdělostí (vigilita)
- podvědomí = všechny duševní obsahy, které jsou mimo vědomí jedince
- spánek → utlumená fyz. i psych. Činnost, CNS, pouze zákl. životní fce
Psychické předpoklady
Vědomosti
= osvojené poznatky a informace včetně vzájemných vztahů (v podobě pojmů, pravidel, zákonů, vzorců)
Dovednosti
= učením získané dispozice pro vykonávání určité činnosti
- senzorické – zdokonalené vnímání (rozlišení barvy, výšky tónu)
- intelektové – např. užívání mluvnických pravidel
- senzomotrické – vnímání + pohyb (řízení auta)
- sociální – umění jednat s lidmi, vcítit se do druhého
Návyky
= opakováním získané sklony k vykonávání určité činnosti
- zautomatizované reakce, bez potřeby uvědomělé kontroly
- např. rozhlédnout se na přechodu, čistit si zuby
Postoje
= sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby a situace
- odrážejí hodnotící vztah člověk k určité skutečnosti
- 3 složky:
kognitivní – poznání objektu
emotivní – citové hodnocení (sympatie x antipatie)
behaviorální – pobídka k jednání či chování
motivy – aktivizují chování (křik dítěte aktivizuje motiv mateřské péče)
X
postoje – projevují se v obsahu chování (jak matka zareaguje)