28) Filosofie 19. století
- dva protichůdné proudy:
idealismus – vyzdvihuje aktivní, tvůrčí činnost člověka
materialismus, resp. pozitivismus – člověk je dán hotově a úplně, nezbývá než shrnout poznatky o něm
Idealismus
→ člověk jako sebevědomí
- dosavadní filosofie neodkryla „podstatu“ člověka ← byla už předem hotova (Descartes – podstata člověka je zřejmá; Kant – mravní zákon je v člověku a priori)
- obrat: lidství je v moci člověka, je možné je formovat, pracovat na něm → člověk je bytostí činu, může utvářet dějiny
Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770 – 1831)
- „pruský státní filosof“ – profesor na univerzitě v Jeně, uznávaný X špatný řečník, zadrhával
- obdivoval antické Řecko, VFBR
- „Podstatou člověka je svoboda.“
Fenomenologie ducha
Logika jako věda
Encyklopedie filosofických věd
- jeho vzorem Hérakleitos – svět je v neustálém pohybu (Vše plyne.), nic se nemůže opakovat, svět se střetává v protikladech (vše, co jest, zároveň není)
- dialektika = styl myšlení, který uznává střetávání protikladů, nekonečnou proměnlivost skutečnosti
- bytí je prázdné, totožné s ničím; vztah bytí a nebytí je nanejvýš protikladný, ale přesto se neustále sjednocují
- dění = výsledek nepřetržitého slučování bytí a nebytí; přechod od něčeho, co není, k tomu, co jest
- bytostné určení = podstata jsoucna ← vznikla tak, že původně prázdné bytí se „naplnilo“
- dialektická triáda (popisuje vývoj bytí):
teze = princip platící pro vše, co existuje (např. zdraví)
antiteze = protiklad teze (např. nemoc)
synteze = negace antiteze, přechod na vyšší úroveň (zdraví organismu, který je posílen o boj s nemocí)
Materialismus
→ člověk jako předmětná bytost
Karl Marx (1818 – 1883)
- studoval práva a filosofii; chudý novinář
Kapitál
Kritika politické ekonomie
Komunistický manifest – spolu s Bedřichem Engelsem
odcizení a seberealizace
- práce – základní činnost, která utváří člověka ← promítá do ní svou osobu, svou podstatu
- předmětná práce však člověka odcizuje, ptž do ní promítá něco vnějšího, co ho omezuje, co ho ovládá
historický materialismus
- základnou společenského života je způsob výroby materiálních statků ← výrobní síly (suroviny, nástroje, know-how) a výrobní vztahy (vlastnické vztahy)
- „Změní-li se výrobní síly, změní se i výrobní vztahy!“
- pohled na dějiny lidstva – politická forma státu se odvíjí od výrobních vztahů → prvobytně pospolná spol., raně-otrokářská, feudalistická, kapitalistická, socialistická, komunistická
- veškeré politické a právní vztahy, umění, filosofie a náboženství jsou jen nadstavbou ekonomické základny, jelikož odrážejí hospodářskou situaci ve společnosti
kapitál
- třídní boj:
kapitalisté (buržoazie) – vlastní výrobní prostředky
proletáři – nevlastní nic, mají k dispozici pouze svou pracovní sílu, jsou vykořisťováni, tvoří nadhodnoty (vytváří svou prací více hodnoty, než za kolik je placen) ← přivlastňují si je kapitalisti
- kapitalismus uznává soukromé vlastnictví X socialismus uznává společné vlastnictví
- kapitalismus koncentruje masy pracujících do obrovských podniků, a tak vtiskuje výrobnímu procesu společenský charakter → proto musí tento způsob výroby přejít v socialistický společenský řád
- třídní boj skončí proletářskou revolucí – proletáři násilně svrhnou buržoazii, výrobní prostředky přejdou do rukou všech, do společného vlastnictví, každý tak bude mít vše a nikomu nebude nic chybět
kritika marxismu
- nedoceňuje duchovní hodnoty (náb., um.) – jsou pro něj pouhou nadstavbou
- jednostrannost – násilná revoluce
- vývoj kapitalismu se ubíral jinak, než Marx předpokládal → prosperoval, materiálně zabezpečoval společnost, skončila práce dětí, pracovní doba se zkrátila, vzniklo sociální zajištění
Iracionalismus
Arthur Schopenhauer (1788 – 1860)
- studoval filosofii, filologii a přírodní vědy
- znalost indické filosofie
- dědictví po otci, nemusel pracovat, nezávislý na profesorech → značně kritický
- pesimista, toužil po slávě
Svět jako vůle a představa
- „Zcela šťasten se necítí nikdo, leda že by byl opilý.“
- iracionalismus → podstatou světa je nějaký mimorozumový princip
- voluntarismus → základním principem světa je vůle
- základní životní princip = vůle – temný a neukojitelný pud, nutí člověka k tomu, aby stále něco chtěl; přináší utrpení a bolest
- z utrpení se lze vykoupit dvěma cestami:
estetickou – vnímáním umění
etickou – popřením vůle – askezí
- svět jevů X svět o sobě (svět vůlí)
Friedrich Nietzsche (1844 – 1900)
Vůle k moci
Tak pravil Zarathustra
- iracionalista, voluntarista
- milovník hudby (R. Wagner)
- profesor na univerzitě v Basileji
- hlásí se k Hérakleitovi – svět je nekonečný proces vznikání a zanikání
- „filosofuje kladivem“ – zásadně ničí staré hodnoty, vytyčuje nové
- kritika platónské metafyziky (svět jevů, svět idejí ← věčný, neproměnlivý)
- „Bůh je mrtev.“
- vůle
vidí ji pozitivně (na rozdíl od Schopenhauera)
vůle k moci = podstata světa, sama sobě klade měřítko hodnot ← co je dobré a co není
kritizuje křesťanskou morálku (pokora, nenásilí, poslušnost), vyzdvihuje novou morálku (moc, síla, sebevědomí, násilí) → idea nadčlověka ← opustí vše, co ho brzdí, ví o smrti Boha, je si vědom sám sebe, veškeré postulování hodnot časem ztroskotá
- Nietzschem se inspiroval např. Adolf Hitler