30) Antiscientistické a další směry filosofie 19. a 20. století

-          reakce na pozitivismus ← za základ popisu světa považoval fakta (objektivní, verifikovatelná, sdělitelná)

-          společenské vědy (historické události) se nedají popsat jen prostřednictvím fakt, vyžadují i zařazení do souvislostí a vysvětlení (bitva X chemický pokus)

-          velké objevy ve fyzice – kvantová teorie, teorie relativity, genetika

-          problém techniky – pomáhá i ohrožuje

-          inspirace Schopenhauerem a Nietzschem ← iracionalismus (ne rozum, ale vůle)

 

l filosofie života (Lebensphilosophie)

-          „aktisté“pohyb, dění a vývoj je více než strnulé bytí

-          skutečnost je organická (vycházejí z biologie)

-          iracionální filozofieintuice, bezprostřední zření X ne pojmy, logické zákony

 

Ø Henri Bergson (1859 – 1941)

§  Hmota a paměť

§  Tvořivý vývoj

-          Francouz

-          život je tvůrčí princip

-          intuitivismus – intuice je vyšší stupeň poznání, bezprostřední vhled, reflektuje proměnlivost skutečnosti

-          naráží na Kantovo pojetí prostoru a času (apriorní formy smyslovosti):

§  prostor

   homogenní

   soubor rovnoprávných bodů; od jednoho k druhému lze libovolně přecházet

§  čas

   heterogenní

   nezvratná řada, v níž nelze přecházet od jednoho bodu k druhému

   každý moment znamená něco jedinečného, neopakovatelného

   prostor jest X čas není, nýbrž se ustavičně děje

§  rozum

   jeho oborem je vše stálé, prostorové, hmotné

   nástroj jednajícího člověka  (Homo faber)

   vztah rozumu a času lze přirovnat k filmu → běžící film se nám jeví jako sukcese pohybů, přitom je jen následností nehybných obrazů, jejichž rychlé plynutí v nás vzbuzuje iluzi pohybu

§  intuice

   vyšší stupeň poznání, bezprostřední vhled, reflektuje proměnlivost skutečnosti

   orgán nazírajícího člověka (Homo sapiens)

§  morálka

   uzavřená - založena na tlaku společnosti, neosobní; jejím cílem je zachování společenských zvyků

   otevřená - osobní, nezávislá na společnosti, tvořivá

 

l fenomenologie

-          „filozofie podstaty“ ← snaží se ji uchopit přímo, prostřednictvím „zření podstaty“

-          logika je nezávislá na psychologii – logické zákony jsou pravdy nezávislé na čase a prostoru, věty o sobě

-          ještě před tím, než se část reality stane faktem, musí projít našimi zkušenostními akty

Jak se v naší zkušenosti konstituuje fakt? Jaké aktivity jsou k tomu zapotřebí?

 

Ø Edmund Husserl (1859 – 1938)

§  Filosofie aritmetiky

§  Karteziánské meditace

-          Němec, narodil se v Prostějově, přednášel i v Praze

-          fenomény = jevy (to, co se člověku ukazuje)

-          např. představa modrého domu – nečistá, ovlivněna mnoha koreláty (tím, z jaké perspektivy dům vidíme, jaká od něj máme očekávání, jaké předsudky vůči němu máme) → měli bychom se zbavit ukvapených úsudků (epoché) → jedině tak lze proniknout k čistým fenoménům

-          celý postup – fenomenologická redukce = „vyzávorkování“

-          eidetický invariant (eidos) = významové jádro každého korelátu

(př. modrá skvrna – lze ji zmenšovat či zvětšovat, zesvětlovat nebo ztmavovat; toto rozmezí nám určuje „modrost“ – eidos modré skvrny)

 

-          lidstvo žije v cizím světě vědeckých konstrukcí, podřizuje se jejich nárokům → hlásal návrat k přirozenému světu a odpovědnosti za to, jak nakládáme s realitou

 

Ø Martin Heidegger (1889 – 1976)

§  Bytí a čas

-          Němec, žák Husserla

-          rektor univerzity, člen NSDAP

-          „filosofie bytí“ – člověk je zvláštním jsoucnem, musí se o své bytí starat

 

§  Dasein (da = zde, sein = být); pobyt

   naše vlastní jsoucno ← nevyskytuje se jednoduše v určitém časoprostoru, nýbrž pořád někam směřuje, o něco se stará, něco chystá, zajišťuje ← tyto věci k něčemu slouží, jsou „příručné“ (Zu-handenheit)

   počátek existencialismu – člověk nejen je, ale také se musí o své jsoucno starat; náš život je konečný a ohrožený smrtí ← způsobuje to časovost

§  kritika tradiční metafyziky (Platón)←  považovala bytí za věčné, nejdokonalejší, nestarala se o ně → „zapomenutost na bytí“

   ontologická diference = rozdíl mezi jsoucnem a bytím

 

§  nebezpečí odcizení

   kritizuje technickou společnost ← neumí nakládat se jsoucny, bere je jako hotové věci, které musí mít, vlastnit; tato společnost vyžaduje hlavně obživu, spotřebu a pohodlné jmění

 

§  existenciály

   pojmy označující stavy, jako je úzkost, radost, nuda, strach… ← k jejich vyvolání jsou zapotřebí otřesy (mezní zážitky)

   existenciály nás tak vyvádějí z pohodlného každodenního života a nutí nás zakusit sebe sama jako bytost nezajištěnou a nutí nás odkrývat naše bytí

l filosofie existence

-          existence = trvalý boj s vlastní nezajištěností

-          existovat = být v možnostech

-          člověk je jediným jsoucnem, které není dáno hotově a úplně X musí na sobě pracovat, starat se o své bytí → existence náleží jen člověku (ostatní jsoucna pouze jsou, vyskytují se) → „humanistická“ filozofie

-          filosofie existence (vychází z Heideggera) X existencialismus (programové zabývaní se člověkem)

-           „obstarávání“ je blahodárné X nesmí nikdy uhasnout (Hegel a Marx se snaží o úplné poznání a završení úsilí)

-          v moderní společnosti člověk ztrácí svou autenticitu, přestává existovat a vyskytuje se jen trpně jako věc mezi věcmi

-          existenciální filosofie je dynamická, je bytím v čase

 

Ø Albert Camus

§  Cizinec

   absurdno; vliv na absurdní drama

Ø Jean Paul Sartre

   ateista

    „Člověk je odsouzen ke svobodě.“ ← nutí nás se rozhodovat

   člověk je tím, čím se udělá

 

Ø Karl jaspers (1883 – 1969)

§  Otázka viny – zkoumal vinu vůdců ze 2.sv.v.

-          věřící

-          bytí jakožto předmět je neuchopitelné

-          svět nás obklopuje jako horizont → ať pronikáme jakkoli daleko, horizont se s námi posouvá a vždy jej před sebou máme jako novou mez

-          bytí je „obemykající“ – nikdy je nelze uchopit jako celek

-          základem filosofie je transcendování překročení jsoucna k onomu obemykajícímu, neuchopitelnému

-          mezní situace = situace, v nichž se existence uskutečňuje bezprostředně, naplno

(smrt, utrpení, zápas, vina)

-          existenci lze vymezit pomocí tří kategorií:

§  svoboda

   existence není pouhé bytí, nýbrž možnost k bytí → stále uprostřed volby, vyzývána k rozhodování, každou chvílí se může uchovat nebo ztratit → je svobodná

§  komunikace

   existenciální sepětí s jiným bytím sebou samým

   ne rozhovor, diskuse, sociální vztahy

   „Samoten nemůže být nikdo blažen.“

§  dějinnost

   člověk musí znát svůj svět a nesmí z něho unikat

    musí chápat nutnosti dějinného okamžiku, neboť čím se člověk stane, závisí na lidech, s nimiž se setká, a na víře, která na něj apeluje

-          šifra – ne holý fakt, nýbrž poukaz, příležitost k prosvětlení stavů naší existence

-          klíčovou šifrou → bytí ve ztroskotání – to poslední, co nás čeká; jedině tak můžeme zakusit pravé bytí; dočkáme se transcendence a nekonečnosti boží


 

l hermeneutika

-          filozofická nauka o metodách správného porozumění a výkladu textů

-          odnož fenomenologie

-          ještě předtím, než začnu poznávat nějaký jev, musím o něm vědět, že vůbec existuje → už na začátku poznávání existuje „předporozumění“ tomu, čemu chci na konci rozumět → točíme se v kruhu ← hermeneutika jej považuje za základní podmínku (Popper jej označoval za defekt)

-           hermeneutický kruh: každé rozumění předpokládá základní předporozumění tomu, čeho se dotazujeme (např. když hledám ve slovníku nějaké neznámé slovo, přečtu si definici, ale ta používá slova, která už musím nějak chápat)

-          umění interpretace – žádnou věc neberu jako fakt, jako hotovou věc X jako svědectví o tom, že tvůrci věci se po něčem tázali a zde zanechali jednu z možných odpovědí

 

Ø Hans Georg Gadamer

Ø Paul Ricoeur

 

l postmoderní filosofie

-          postmoderna = široký kulturní proud posledních 30 let → lit., um., kult., hist.

-          odmítá modernu ← píše pro úzký okruh lidí; ideologicky vyhraněná; způsob jejího myšlení je typický pro osvícenství

-          pluralita – odmítá „věčné“ pravdy, vyžaduje rovnocenný přístup ke všem kulturám, stylům a ideologiím

-          nic není racionální, stabilní, vše se mění

-          ve 20. stol. člověk ztratil pocit bezpečí a jistoty

 

Ø michel foucault

-          epistéma = základní struktura (pořádek), kterou lidstvo ztrácí

 

Ø jean francois loytard

-          civilizace racionality, vědy a techniky se vymkla kontrole, hrozí člověku zničením

 

Ø richard rorty

-          zrelativizování hodnot může vést až k mravní lhostejnosti, libovůli a nezodpovědnosti

 

Ø umberto eco

§  Jméno růže