08 Sociologie jako věda, vývoj sociologie, metody a výzkum

Definice sociologie

-          společenská věda zkoumající lidskou společnost a mezilidské vztahy → společenský vývoj, život jednotlivých sociálních skupin

-          « 1. pol. 19. stol. – Auguste Comte

Předmět sociologie

1)       sociální problémy – něco ve společnosti nefunguje tak, jak by mělo (nezaměstnanost, chudoba, rozvodovost)

2)       sociologické problémy – týkají se sociologie jako vědy → proč něco funguje právě určitým způsobem? (manželství, zákon, soc. struktura)

Funkce sociologie

1)       popisná

a.        explikace – „proč?“- pochopení problému

b.       konstance – „co se děje?“ – jak problém vypadá

2)       vysvětlovací – interpretace sociálních aktů + hodnocení

3)       terapeutická – aplikace sociologických poznatků v praxi – sociální pracovníci pomáhají zdravotně handicapovaným, bezdomovcům, feťákům…

4)       sebepoznávací – kdo chce nad sebou získat kontrolu, musí o sobě odkrýt pravdu

5)       humanizační

6)       ideologická

Vývoj sociologie

1. pol. 19. stol.

Auguste Comte

-          zakladatel sociologie (1839 poprvé použil slovo sociologie)

-          pozitivismus – přesná analýza faktů, přísné zkoumání (pozorování, experiment); snaha přiblížit společenské vědy exaktnosti přírodních věd (fyzika)

-          sociologie (sociální fyzika):

    sociální statika (společenská struktura, řád)

    sociální dynamika (vývoj společnosti)

-          úkolem sociologie je nastolit harmonické sociální vztahy

-          3 stádia vývoje společnosti:

    mytické – vysvětlení jevů pomocí nadpřirozených sil

    filozofické – vysvětlení jevů pomocí filozofických pojmů

    pozitivistické (vědecké) – vysvětlení jevů na základě faktů

2. pol. 19. stol.

Émile Durkheim

-          sociologie = věda o sociálních faktech ← „věci“, které člověka ovlivňují, aniž by ten měl možnost se jim bránit (např. jazyk, právo…)

-          kvantitativní metody – shromažďoval data (etnografie, statistika)

-          dělba práce – v tradiční společnosti málo rozvinutá, v moderní spol. velmi rozvinutá

-          sebevraždy

    altruistická (v zájmu kolektivu) X egoistická (při nespokojenosti se sebou sama)

    anomická (aktivita lidí je neřízená) X fatalistická (aktivita je řízena nadměrně, despoticky)

Karl Marx

-          rané období kapitalismu

-          ekonomická teorie vzniku státu – pro společnost je výchozí stav její ekonomiky (materiální základny), od vztahu k výrobním prostředkům se odvíjí forma státu a společnosti → v kapitalistické společnosti probíhá třídní boj mezi buržoazií (vlastní výrobní prostředky) a proletariátem (nevlastní výrobní prostředky) → stát je legalizované vykořisťování proletariátu buržoazií

-          je mu vyčítáno silné ekonomické a ideologické zaměření

Max Weber

-          sociologie = věda o sociálním jednání ← lze vysvětlit pouze tak, že pochopíme jeho smysl

-          kvalitativní metody – pochopíme-li smysl jednání člověka, porozumí sociální realitě (Proč škola funguje tak jak funguje, proč učitelé chodí pozdě, žáci jsou nepřezutí a opisují? → Musíme pochopit jednání každého jednotlivého člověka, a jedině tak porozumíme chodu celé školy.)

-          proces racionalizace v západním světě – řeší otázku, proč kapitalismus vznikl zrovna na Západě → odpovědí mu je protestantská etika práce – hlavní náplní života protestantů byla práce, podnikání; askeze se promítla do světské roviny → finanční prostředky nebyly spotřebovány, nýbrž investovány do dalšího podnikání

20. stol.

1)       funkcionalistický přístup (Merton) - vysvětluje přetrvávání sociálních institucí z hlediska funkcí, které plní ve společnosti

2)       konfliktuální přístup (Collins) - vysvětluje přetrvávání sociálních institucí z hlediska konfliktu zájmových skupin ← prosazují své zájmy, soupeří s ostatními

3)       interpretativní přístup (Goffman) - vysvětluje přetrvávání sociálních institucí z hlediska jednání lidí a významů, které těmto institucím přiřazují

Výzkum v sociologii

1)       vytyčíme si problém, kterým se chceme zabývat

2)       problém zúžíme vědeckou otázkou

3)       sběr dat a informací – Internet, knihovna, muzeum

4)       hypotéza (domněnka, jak náš výzkum dopadne)

5)       hypotézu potvrdíme nebo vyvrátíme výzkumem v terénu

6)       závěr

Metody sociologického výzkumu

1)       kvantitativní – získávají informace od velkého množství lidí X otázky nejdou tolik do hloubky;

snadná generalizace, objektivnější

2)       kvalitativní – podrobnější informace o malém počtu jedinců; obtížná generalizace, subjektivnější

 

-          standardizace testu = ověření testu tak, že jeho výsledky odpovídají Gaussově křivce

-          validita = platnost, výpovědní hodnota

-          korelace = souvztažnost (např. mezi stupněm dosaženého vzdělání a výškou příjmu)

-          komplementarita – užití více metod, které se navzájem doplňují

-          výzkumný vzorek – respondenti

    reprezentativní – vzorek tázaných musí simulovat celou populaci (např. ve městech bydlí 70 % obyvatelstva → v testu musí být zastoupeno 70% městských obyvatel)

    náhodný

    panelový – dlouhodobý výzkum na stálém počtu respondentů

 

-          odpovědi: škálování (ano – ne – nevím) X otevřené odpovědi

Konkrétní sociologické metody

-          umožňují empirickou kontrolu – ověřitelné v praxi

-          objektivní (kvantitativní)

-          cílevědomé – zkoumáme konkrétní fakta

-          heuristicky plodné – mají něco nového objevit

 

1)       pozorování = práce v terénu – hl. v izolovaných institucích (dětský domov, psychiatrická léčebna)

a.        přímé – plánované vnímání vybraných jevů + systematické zaznamenávání

b.       zúčastněné – výzkumník se podílí na každodenním životě lidí

2)       přehledové studie – rozsáhlý výzkum, hl. dotazníky, standardizované i otevřené

3)       anketa – v žurnalistice

4)       historická analýza – zkoumáme stav dnešní společnosti vzhledem k minulosti

a.        přímá – z autentických výpovědí

b.       nepřímá – z písemných pramenů

5)       experiment (pokus) – Philip Zimbardo – z řad studentů vybral dobrovolníky, rozdělil je mezi věznitele a vězně, přidělil jim osobnostní profily (dominantní X submisivní) X po čase se všichni chovali podle svých sociálních statusů → věznitelé autoritářsky, vězni podřízeně

6)       biografie – životopis, osobní profil; z výpovědí, deníků

7)       konverzační analýza – rozhovory s velkou skupinou lidí, psycholog zaznamenává diskusi

8)       brainstorming – nahodilé uspořádání dat