26) Empirismus a racionalismus

-          novověk - řada společenských, náboženských, vědeckých změn → nový pohled na svět

-          kopernikánský obrat – geocentrický názor (středem vesmíru je Země) byl založen na optickém klamu, nahradil jej heliocentrický názor (středem vesmíru je Slunce) → smysly nejsou spolehlivé, mohou nás klamat → novověká gnoseologie (teorie poznání) řeší metody poznávání (jak poznáváme, je poznání spolehlivé) → dva proudy:

    empirismus – základním zdrojem poznání je smyslová zkušenost (empirie)

    racionalismus – základním zdrojem poznání je rozum (ratio)

Empirismus

-          základním zdrojem poznání = smyslová zkušenost (empirie)

-          důraz na indukci = myšlenkový postup jdoucí od jednotlivosti k obecnosti – na základě pozorování získáváme zkušenost o části určitého souboru jevů a z ní vyvozujeme závěry platné pro celý soubor (pouze pravděpodobné)

-          GB, F

John Locke (1632 – 1704)

-          Angličan

    Esej o lidském rozumu

    Dvojí pojednání o vládě

-          „Není nic v rozumu, co nebylo dříve ve smyslech.“ – nejprve musím získat smyslovou zkušenost, až potom získám rozumové poznání (rozum je aposteriorní vůči zkušenosti)

-          člověk se rodí jako tabula rasa = čistá, nepopsaná deska, do níž se během života otiskují naše zkušenosti

-          ideje = objekty vnímání, myšlení a rozumu; vytvářené rozumem na základě zkušenosti

-          prameny zkušenosti:

    sensation – vlastní smyslové vnímání

    reflexion – vnitřní vnímání

-          u smyslového vnímání rozlišuje:

    primární kvality – na tělesech samých (tvar)

    sekundární kvality – vznikají působení těles na naše smysly, subjektivní (barva, chuť)

-          morální zákony:

1)       božský – měřítko hříchu a povinnosti, Bůh nám vše spočítá na konci, buď nás odmění, nebo potrestá

2)       občanský – státem uložená pravidla + sankce za jejich porušení

3)       filosofický (zákon veřejného mínění) – na základě ctností a neřestí získává člověk úctu nebo opovržení od lidí → je důležité, co se o mně povídá

-          teorie společenské smlouvy: v přirozeném stavu platilo tzv. přirozené právo – nepsané, dané etiketou – lidé nekradou, nevraždí, neničí majetek druhých; každý byl ovšem soudcem ve své věci, což bylo velice subjektivní a vedlo by to k bojům → lidé odevzdali část své svobody panovníkovi → konstituční monarchie, pozd. zastupitelská demokracie s dělbou moci na tři složky

-          liberál, zastánce soukromého vlastnictví

Thomas Hobbes

    O tělese

    Leviathan

-          filosofie = racionální poznání vazeb mezi příčinou a účinkem ← schopnost těles

-          tělesa:

    přirozená (člověk, pes)

    umělá (židle, stát)

-          teorie společenské smlouvy: lidé žili před vznikem státu, jak chtěli, každý uspokojoval své potřeby na úkor druhých → válka všech proti všem (Bellum omnium contra omnes), člověk člověku vlkem (Homo homini lupus) → lidé z pudu sebezáchovy odevzdali veškerou svou svobodu panovníkovi, který se měl stát garantem jejich práv → absolutní monarchie

George Berkeley (1685 – 1753)

-          irský filozof, teolog, biskup

    Nová teorie vědění

-          subjektivní idealismus – obecné ideje neexistují, ideje jsou závislé na pozorovateli (subjektu) → věci existují, jen když je vnímáme → „Být znamená být vnímán.“ (Esse est percipi.)

-          opakem Platónův objektivní idealismus – ideje existují obecně, nezávisle na našem myšlení, nepotřebují pozorovatele

-          sensualismus = krajní empirismus, uznává pouze sensation (vlastní smyslové vnímání), nikoliv reflexion (vnitřní vnímání – vzpomínky, pocity)

-          solipsismus – existuje pouze vnímající osoba, já sám (solus ipse)

David Hume (1711 – 1776)

-          Skot

    Pojednání o lidské přirozenosti

-          agnosticismus – druh skepticismu; člověk nemůže poznat nic, co přesahuje jeho zkušenost → nemožnost poznat podstatu jakéhokoliv předmětu nebo jevu

-          smyslová zkušenost nám poskytuje:

    dojmy (imprese) = bezprostřední živé vjemy

    představy (ideje) = kopie živých dojmů, vznikají při přemýšlení, vzpomínání, představování

-          myšlenkový proces – rozum hledá souvislosti mezi představami (asociace), kt. k sobě ve skutečnosti nepatří

-          odmítá objektivní existenci kauzality (příčinnosti) ← je pouhým zvykem, protože zkušenost odvozuje na základě minulé zkušenosti, která už je ale sama klamná → vědy založené na zkušenosti (tzv. empirické vědy – fyzika…) nejsou pravými vědami, ptž jsou subjektivní, neověřitelné (např. uvidím v řece bílou labuť, po čase uvidím v jiné řece další labuť a bude opět bílá → usoudím z toho, že všechny labutě na světě jsou bílé, ale vůbec tomu tak nemusí být, náš závěr je pouze pravděpodobný, nedá se zcela ověřit)

Názorové směry pojednávající o kauzalitě

-          determinismus – dění v přírodě a společnosti je předurčeno, je dáno osudem

-          fatalismus – vše je podřízeno osudu, nic se nedá ovlivnit

 

-          indeterminismus - dění v přírodě a společnosti není předurčeno, je věcí náhody

-          tychismus – vše je věcí náhody

-          voluntarismus - dění v přírodě a společnosti je projevem vůle vyšší bytosti

Racionalismus

-          základním zdrojem poznání = rozum ← je nám dán ještě před smyslovou zkušeností (rozum je apriorní vůči zkušenosti)

-          člověk není tabula rasa, do které se otiskují jednotlivé zkušenosti X je vybaven vrozenými schopnostmi

-          důraz na dedukci = myšlenkový postup jdoucí od obecného k jednotlivému, od předem přijatého předpokladu k jeho zvláštním projevům (nezávislá na zkušenosti, vždy pravdivá)

René Descartés (1596 – 1650)

-          filozof, matematik – geometrie, přesná analýza

    Rozprava o metodě

    Úvahy o první filosofii

-          metoda:

1)       skepse – nikdy nepřijímat žádnou věc za pravdivou

2)       rozdělit otázku na co nejmenší části + analýza

3)       postup od nejjednoduššího po nejsložitější

4)       shrnutí problémů, komplexnost

-          základ filosofie = skepse – pochybovat nelze jen o pochybování → když pochybuji, tak myslím → když myslím, nemohu tvrdit, že nemyslím → „Myslím, tedy jsem.“ (Cogito, ergo sum.)

-          vše okolo je klam, pravdivá je akorát má vlastní existence

-          rozum (myšlení) je bezprostředně spojený s bytím

-          dualismus:

    tělesa – rozprostraněná (zaujímají místo v prostoru)

    myšlení – nerozprostraněná

-          dvě základní substance:

    res cogitans (věc myslící) – nerozprostraněná – myšlení, duše, rozum

    res extensa – rozprostraněná – tělesný svět (věci určeny tvarem, velikostí, pohybem…)

-          karteziánský racionalismus – svět lze popsat souborem zákonů; jeho logika odpovídá logice našeho myšlení

Baruch Spinoza (1632 – 1677)

-          Nizozemec, židovská rodina

    Etika vyložená na geometrický způsob

    Teologicko-politický traktát

-          monista – tělesnost i myšlení mají jeden základ (rozpor s Descartem)

-          panteista – Bůh je tvořící příroda, vše stvořil a zároveň to udržuje v bytí → „Deus sive natura.“ (Bůh neboli příroda.)

-          Bůh = substance (podstata) – nepotřebuje k vyjádření žádný další pojem

-          atributy = podstatné vlastnosti jsoucen

-          mody (sg. modus) = stavy substance

-          tři základní stupně poznání: smyslové, rozumové, intuitivní

-          tři základní afekty: žádostivost, radost, smutek (skrze jejich poznání můžeme vést spokojený život)

Gottfried Wilhelm Leibniz (1646 – 1716)

-          Němec, univerzální učenec – diplomat, právník, historik, matematik

    Monadologie

    Theodicea

-          kritika Descartovy rozprostraněnosti: pohyb je spojen s vymezováním se vůči něčemu jinému ← to musí být nerozprostraněné, nedělitelné →

monády = základní elementy všech věcí, nezměřitelné, beztvaré, nemohou vznikat a zanikat, individuální, „nemají okna“ (nelze do nich vstupovat ani z nich vystupovat)

-          souhrn všech monád – předzjednaná harmonie (předurčená Bohem)

-          „Nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslech, vyjma rozumu samotného.“

-          pravdy faktické (dané zkušeností, pouze pravděpodobné) X pravdy rozumu (vznikají dedukcí, jisté)

-          mathesis universalis = základní věda o uspořádání světa a jeho řádu (univerzální poznání)