25) Filosofie středověku a renesance
- středověká filosofie → vztah víry (křesťanství) a vědění
Patristika (2. – 8. stol)
- snaha duchovních otců (patres) o výstavbu a upevnění křesťanského učení
1) teologický problém – učení o Bohu a nejsvětější trojici
2) christologický problém – učení o Kristu
3) antropologický problém – dědičný hřích, svoboda lidské vůle
- prolínání několika směrů:
1) apologetika (řec. apologia = obrana) – obhajoba křesťanství proti předsudkům pohanů
a. Justýn Mučedník
b. Tertullianus – „Věřím, protože je to absurdní.“ – pravda víry je ve zcela jiné sféře než v té, která je přístupná myšlení; víra se nedá logicky vysvětlit
2) gnosticismus – vše je možné najít ve vyšším poznání (ne v rozumovém)
a. Klemens Alexandrijský – Bůh si filosofii žádá, její rozumné využití přináší spásu
b. Origenés – filosofie je služkou teologie; vytvořil teologii jako vědu
Augustinus Aurelius (354 – 430)
- sv. Augustýn, položil základy křesťanské filosofie
- pohnuté mládí – pití, krádeže, nemanželské dítě; pak se obrátil k víře, 395 se stal biskupem
- dílo:
Vyznání
O obci boží – na světě zápasí dva světy: božská obec (láska k Bohu) a pozemská obec (sebeláska); tyto dvě obce spolu v průběhu dějin zápasí, na konci zvítězí božská obec
O boží trojici – nauka o trojjedinosti Boha – božská substance existuje ve třech podobách (Otec, Syn i Duch svatý)
- „Věř, abys poznal, poznávej, abys věřil.“ – ve víře můžeme rozvinout své poznání, rozum potvrzuje víru
- důraz na myšlení → člověk je myslící bytost
- základem pravdy je Bůh
- teorie iluminace (osvětlení) = věčné pravdy nám jsou dány díky osvícení, jehož příčinou je Bůh
- svět byl stvořen z ničeho
- etika – základním pojmem láska, nejzazším cílem lidského úsilí je blaženost
- čas – je spojen s pohybem a změnou → vznikl až při stvoření světa; existuje pouze přítomnost (minulost ve vzpomínkách, budoucnost v očekáváních)
Scholastika (9. – 14. stol.)
- scholastik – původně učitel ve škole, pozd. církevní učitel
- usiluje o obhájení církevních dogmat prostřednictvím filosofie → filosofie je služkou teologie (rozum obhajuje pravdivost víry)
- spor o universálie (obecné pojmy):
realisté – obecné pojmy existují reálně, konkrétní věci jsou jim podřízeny → universalia ante res (univerzálie jsou před věcmi)
nominalisté – reálně existují pouze konkrétní věci, z nichž jsme si v mysli vytvořili obecné pojmy → universalia post res (univerzálie jsou po věcech)
1) rané období (9. – 12. stol.)
- Johannes Scotus Eriugena – 1. otec scholastiky, realista, pravé náboženství je zároveň pravou filosofií
- Anselm z Canterbury - realista
„Věřím, abych rozuměl.“ – bez víry není správného poznání
ontologický důkaz Boha – pojem dokonalé bytosti musí zahrnovat i její reálnou existenci; protože Bůh je dokonalý, pak musí i existovat, jinak by dokonalý nebyl
- Vilém z Champeaux – radikální realista – reálné bytí přísluší jenom obecným pojmům (např. bělost by existovala i bez existence jediné bílé věci)
- Roscellinus – nominalista; aplikoval nominalismus na Boží trojici → neexistuje trojjediný Bůh jakožto obecný pojem, nýbrž pouze tři konkrétní osoby (Otec, Syn i Duch svatý), z nichž jsme v naší mysli vytvořili Boha → učení o polyteismu, prohlášen za kacíře
2) vrcholné období (13. stol.)
- návrat k myšlenkám Aristotela
- i arabští a židovští filosofové
- křížové výpravy – setkávání s idejemi islámskými a židovskými
- Sumy = díla zahrnující shrnutí všech věd (předchůdce encyklopedie)
- univerzity – Paříž, Kolín nad Rýnem, Oxford, Bologna
- žebravé řády – dominikáni, františkáni
Tomáš Akvinský (1225 – 1274)
- italský teolog a filosof
- „Doctor angelicus“ – andělský doktor – pro jemnost a ryzost charakteru
Suma teologická
Suma proti pohanům
O jsoucnu a bytnosti
- jednota těla a duše – duše pohybuje tělo, je nesmrtelná, ale lidská duše je smrtelná, ptž potřebuje tělesnou schránku k poznávání smyslových vjemů
- duše má několik částí: vegetativní (životní síla), senzitivní (smyslové vnímání), appetitivní (pudové usilování), motivní (místní pohyb), racionální (rozum)
- rozum: intellectus possibilis (možný intelekt) X intellectus agens (činný intelekt)
- přesně vymezuje oblast vědění a víry – pravdu víry nelze dokazovat rozumovými důvody (ani vyvracet)
- zlo pramení z nedostatku dobra
- univerzálie existují před věcmi (ideje stvořené Bohem), jsou ve věcech i po věcech
- pohled na stát – světská moc má být podřízena té duchovní (král církvi)
- 1323 prohlášen za svatého
- 1879 tomismus prohlášen oficiální naukou katolické církve
Důkazy boží existence
a) přímé
- odvozeny z Platóna
- Augustinův důkaz – v paměti jsou uchovány schopnosti, které jsme si tam nemohli uložit sami na základě zkušenosti → musel je nám tam dát Bůh (např. člověk rád klame ostatní, ale sám nechce být klamán → je v něm zakotvena touha po pravdě ← nedostala se do jeho mysli na základě zkušenosti)
- Anselmův ontologický důkaz Boha - pojem dokonalé bytosti musí zahrnovat i její reálnou existenci; protože Bůh je dokonalý, pak musí i existovat, jinak by dokonalý nebyl
b) nepřímé
- Tomáš Akvinský – vycházel z Aristotela
- důkaz z pohybu – musí být něco vnějšího, co pohybuje vším
- důkaz z řetězu příčin – každá věc má svou příčinu, první příčinou všeho dění je bůh
- důkaz z nahodilého – některé věci se dějí, jiné se nedějí; mohlo by se teoreticky stát, že se nic nebude dít → to není možné → i ty nahodilé věci musí někdo řídit
- důkaz stupňovitý – stupňovitost všeho jsoucího → musí existovat nejvyšší jsoucno
- důkaz z účelného uspořádání přírody – všechno z přírody spěje k nějakému účelu; nejvyšším dárcem účelů je bůh
- důkaz morální – existuje závazný mravní princip, který jsme získali bez zkušenosti → dal nám jej Bůh
- důkaz axiologický – člověk navzdory historickým prohrám usiluje o stále vyšší hodnoty (dobro a štěstí) → toto snažení zakládá Bůh
- důkaz historický = etnologický – neexistuje v dějinách etnikum, kt. by neprošlo fází mytologickou → víra v Boha
3) pozdní období (14. stol.)
- Roger Bacon – kritik Akvinského a Aristotela, vytýká neznalost řeči (arabštiny, řečtiny) a matematiky; požaduje návrat ke zkušenosti – pozorování přírody prostřednictvím experimentu
- Duns Scotus – „Doctor subtilis“ (precizní), dokonalého souladu mezi teologií a filosofií nelze dosáhnout
- Vilém Ockham – nominalista, existuje dvojí pravda (vědění X víra), princip úspornosti – Ockhamova břitva: pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, máme upřednostňovat to nejméně komplikované
Renesance a humanismus
- 14. – 16. stol.
- přechodné období mezi středověkem a novověkem
Znaky:
- návrat k antice a člověku (kalokagathia = krása těla a duše)
- individualismus
- světský charakter, odklon od duchovních témat
- znovuobjevení přírody
Vynálezy:
- knihtisk (1450 J. Guttenberg), kompas, střelný prach
Zámořské objevy:
- Kolumbus (Amerika), de Gama (Indie), Magalhaes (cesta okolo světa)
Umělci:
- spisovatelé: Dante Alighieri, Francesco Petrarca, Giovanni Boccaccio, William Shakespeare…
- malíři a sochaři: Boticelli, Leonardo da Vinci, Michelangelo
Mikuláš Kusánský
- Bůh je pro něj absolutním nekonečnem
- Bůh stvořil universum ← v něm si jsou všechna jsoucna rovna, neexistuje stupňovitost jsoucen (rozdíl oproti novoplatonismu); Bůh je však těmto jsoucnům nadřazen
- lidským rozumem nemůžeme proniknout k nekonečnu, absolutnu; nejvyšším stupněm lidského vědění pouze uvědomění si vlastní nemohoucnosti = docta ignoratia (stav poučené nevědomosti)
Mikuláš Koperník
O obězích nebeských těles – heliocentrismus – Slunce je středem vesmíru a vše kolem něj obíhá
- dříve přijímán geocentrismus – středem vesmíru je Země (Ptolemaios, 2. stol.)
Johannes Kepler
- matematicky zformuloval zákony pohybu planet
- 1. Keplerův zákon: Planety se pohybují kolem Slunce po elipsách, málo odlišných od kružnic, v jejichž společném ohnisku je Slunce.
Galileo Galilei
- heliocentrik
- zákony volného pádu a pohybu
- podstata skutečnosti určena číselnými poměry
- vědecké poznání: analýza, hypotéza, experiment, dedukce, závěr
Giordano Bruno
- vycházel z novoplatonismu, Kusánského a Koperníka
- heliocentrismus – spory s inkvizicí, upálen
- myšlenka nekonečnosti vesmíru ← skládá se z nekonečného počtu jiných světů, které můžou být stejně jako ten náš obydleny; jednotlivé světy vznikají a zanikají, avšak vesmír jako celek je věčné a nehybné; důvodem je to, že nekonečný Bůh může stvořit jenom něco opět nekonečného
- myšlenka panteismu – božské je přítomno ve všech formách přírody, Bůh splývá s přírodou
Francis Bacon
- cílem vědy je ovládnutí přírody k užitku společnosti
Nové Organon
Nová Atlantida
- předchůdce empirismu – zákl. metodou poznání je zkušenost
- idoly (sg. idola) = matoucí předsudky (překážky poznání)
idola rodu – vlastní lidské přirozenosti, mylné představy dané omezeností našich smyslů
idola jeskyně – klamy vyvolané naší povahou a výchovou ← vězní nás jako v jeskyni
idola trhu – klamy řečové komunikace plynoucí z nepřesného užívání pojmů
idola divadla – klamy přijímané z tradice, v níž se necháváme ovlivňovat hádkami jednotlivých filosofů
Erasmus Rotterdamský
Chvála bláznivosti – úsilí o sloučení křesťanské filosofie a antického lidství
- požadavek tolerance – je zapotřebí lidské moudrosti, která spojuje protiklady a nic nevylučuje
Michel de Montaigne
- předchůdce existencialismu – svět se ukazuje jako roztříštěn v neustálém dění; pokud rozum věří, že může uchopit něco neproměnlivého a věčného, pak pouze blázní
- lidský život se ukazuje jen ve své nezajištěnosti a v neustálém ohrožení smrtí
Marsilio Ficino
- renesanční platonismus – člověk je duchovní bytost
Giovanni della Mirandola
- antropocentrismus – člověk je středem světa
- svobodný subjekt – záleží na každém z nás, jak si to v životě zařídíme
Teorie státu v renesanci
Jean Bodin
- pojem suverenita státu = svrchovanost, samostatnost, každý stát má právo rozhodovat si o svých věcech sám
- suverénem ve státě je panovník ← absolutní vládce, zodpovědný pouze Bohu
Johannes Althusius
- suverénem je lid ← pověřuje odvolatelného vládce výkonem vlády, panovník je závislý na lidu
Hugo Grotius
O právu válečném a mírovém – právo pozitivní (psané, ustanovené) X právo přirozené (dané zvykem, např. právo na život)
Niccoló Machiavelli
Vladař – „účel světí prostředky“ – panovník může užít jakýchkoliv prostředků, aby dosáhl svého cíle (i násilí)
- v zájmu udržení moci je zbytečné být dobrý, stačí jevit se dobrý a získat si úctu lidu
Thomas More
Utopie – obraz ideálního socialistického státu – společné vlastnictví, výroba, zaopatření ve stáří, rovný přístup ke vzdělání
Thomaso Campanella
Slunečný stát – podoba totalitního státu, který ovládá vše (majetek, ženy, plození dětí)
Reformace
- 16. stol., z lat. reformare = přetvořit
- opravné náboženské hnutí, které se prolíná s renesancí
- důraz na osobní postoj křesťana:
člověk si podle svého svědomí sám upravuje náhled na víru
církev by neměla být zprostředkovatelem Boha
- sekularizace = zesvětštění, příklon k světskému životu:
zavržení celibátu
zavržení asketismu (odříkavosti)
Martin Luther
- Němec, silně věřící
- lidská přirozenost je hříšná a zkažená → člověk nemůže vlastním úsilím nebo dobrými skutky dosáhnout božího ospravedlnění
- mezi člověkem a Bohem není žádný zprostředkovatel (žádná církev; jedinou autoritou Písmo svaté)
- myšlenka náboženské obce (kněžství všech věřících, nahrazuje hierarchii církve)
- luteránství (protestantská církev)
Jan Kalvín (Jean Calvin)
- zakladatel švýcarské reformace → kalvinismus
- odmítá velkolepost církve
- učení o predestinaci (předurčení) – již po narození je jasné, zda člověk spěje ke spáse, či ke zkáze → nemá cenu starat se o posmrtný život, příliš se modlit
- protestantská etika práce – profesní a hospodářský úspěch v obci znakem vyvolenosti Bohem, důraz na podnikání → základem nově se rodící kapitalistické společnosti