05 Sociální psychologie
Socializace
- proces utváření osobnosti jejím začleňováním do společnosti pro život v této společnosti
- probíhá po celý život, nejintenzivnější v dětství
- spočívá v:
1) rozvinutí druhových vlastností člověka (učíme se chodit po dvou, mluvit, oblékat…)
2) rozvinutí konkrétní přináležitosti člověka (národní, státní, církevní)
3) rozvinutí individuality člověka
- socializační činitelé = instituce a osoby, které se podílejí na socializaci: rodina, školka, škola, vrstevníci, pracovní kolektiv…
→ více viz v otázce č.9
Interakce a komunikace
- interakce = vzájemné působení
- komunikace = předávání informací
jednosměrná A→B (frontální výklad učitele)
dvousměrná A↔B (diskuse)
masová (TV, rozhlas, Internet)
Druhy komunikací
1) verbální X neverbální
- verbální – slovní
- neverbální – mimoslovní („řeč těla“)
- smíšená – př. „To jste mě potěšil.“ – složka verbální i neverbální (mění význam sdělení – vážný, nebo ironický)
- prostředky neverbální komunikace:
mimika, gestikulace (mluva rukou)
proximita – tělesné přiblížení se či oddálení
tělesný postoj – sklon hlavy, nakročení, umístění rukou, natočení se nebo odvrácení
přímý dotyk – pohlazení, podání ruky
pohledy
úprava zevnějšku
paralingvistické znaky – melodie, důraz, pomlky, plynulost
2) symetrická X asymetrická
- symetrická – dva komunikanti na stejné úrovni
- asymetrická – způsobená rozdílným:
věkem (starší, zkušenější X mladší, naivnější)
vzděláním (profesor X student)
expertností (odborník X laik)
sociálním postavením (nadřízený X podřízený)
3) soutěživá X spolupracující
- soutěživá – např. dva žáci chtějí u tabule dosáhnout co nejlepších výsledků, soutěží spolu
- spolupracující – např. dva žáci přemlouvají v kabinetu učitele, aby odložil písemku, spolupracují spolu
- smíšená – kooperativně-kompetetivní forma interakce – např. hráči hokejového družstva navzájem spolupracují, ale společně soupeří s jiným družstvem
4) harmonická X konfliktní
- harmonická – vede k souladu zájmů, uspokojení potřeb
- konfliktní – disharmonie, rozepře, vzájemné napadání, hádky
5) formální X neformální
- formální – city ustupují do pozadí, nadosobní hledisko (příkazy na vojně, v nemocnici na sále)
- neformální – projevujeme vzájemné sympatie a antipatie, osobní hledisko
Účinky komunikace
- komunikace probíhá v komunikačních řetězcích (jeden řekne něco druhému, ten to řekne třetímu, ten nazpátek odpovídá prvnímu)
- komunikační šum = chyba při přenosu informace
- komunikační spirála
sestupná – učitel si zasedne na žáka, který se učí dobře, ale učitel ho znervózňuje a podceňuje → žák začne panikařit a skutečně podává výsledky, jaké učitel čekal
vzestupná – učitel žákovi nadržuje, dává ho za vzor všem ostatním → žák ucítí motivaci, snaží se, předvádí výsledky, jaké od něj učitel očekával
Sociální percepce
- poznávání člověka člověkem
- ne vždy objektivní, objevují se různé chyby v sociální percepci:
- haló efekt – klademe velký důraz na první dojem, následující informace potlačujeme, ignorujeme (nový člověk přijde do kolektivu v otrhaných teplácích, všichni si ho zapamatují jako vidláka, těžko s tím už něco udělá)
- efekt novosti – nejvíc si všímáme poslední (nejnovější) informace (v různých hodnoceních proto nejprve uvádíme zápory a poté až klady)
- efekt shovívavosti – lépe hodnotíme ty lidi, k nimž máme vřelý vztah
- chyba centrální tendence – při pozorování a hodnocení se vyhýbáme extrémním hodnotám
- chyba blízkosti – časová nebo prostorová blízkost vede k analogickému posuzování (lidem, kteří patří k určité skupině, v níž se cítíme dobře, přisuzujeme podobné pozitivní vlastnosti)
- předsudky – předpojatost vůči pohlaví, rase, národnosti…
- projekce – pozorovatel promítá do pozorované osoby svoje vlastnosti a prožitky (jsem zapálený sportovec → lépe hodnotím lidi, kteří sportují)
- očekávání (učitel vyzkouší žáka-jedničkáře, který se tentokrát na látku ani nepodíval; učitel mu přesto nadržuje, protože od něj očekává tradičně dobrý výsledek)