05 Sociální psychologie

Socializace

-          proces utváření osobnosti jejím začleňováním do společnosti pro život v této společnosti

-          probíhá po celý život, nejintenzivnější v dětství

-          spočívá v:

1)       rozvinutí druhových vlastností člověka (učíme se chodit po dvou, mluvit, oblékat…)

2)       rozvinutí konkrétní přináležitosti člověka (národní, státní, církevní)

3)       rozvinutí individuality člověka

-          socializační činitelé = instituce a osoby, které se podílejí na socializaci: rodina, školka, škola, vrstevníci, pracovní kolektiv…

více viz v otázce č.9

Interakce a komunikace

-          interakce = vzájemné působení

-          komunikace = předávání informací

    jednosměrná A→B (frontální výklad učitele)

    dvousměrná A↔B (diskuse)

    masová (TV, rozhlas, Internet)

Druhy komunikací

1)     verbální X neverbální

-          verbální – slovní

-          neverbální – mimoslovní („řeč těla“)

-          smíšená – př. „To jste mě potěšil.“ – složka verbální i neverbální (mění význam sdělení – vážný, nebo ironický)

-          prostředky neverbální komunikace:

    mimika, gestikulace (mluva rukou)

    proximita – tělesné přiblížení se či oddálení

    tělesný postoj – sklon hlavy, nakročení, umístění rukou, natočení se nebo odvrácení

    přímý dotyk – pohlazení, podání ruky

    pohledy

    úprava zevnějšku

    paralingvistické znaky – melodie, důraz, pomlky, plynulost

2)     symetrická X asymetrická

-          symetrická – dva komunikanti na stejné úrovni

-          asymetrická – způsobená rozdílným:

    věkem (starší, zkušenější X mladší, naivnější)

    vzděláním (profesor X student)

    expertností (odborník  X laik)

    sociálním postavením (nadřízený X podřízený)

3)     soutěživá X spolupracující

-          soutěživá – např. dva žáci chtějí u tabule dosáhnout co nejlepších výsledků, soutěží spolu

-          spolupracující – např. dva žáci přemlouvají v kabinetu učitele, aby odložil písemku, spolupracují spolu

-          smíšenákooperativně-kompetetivní forma interakce – např. hráči hokejového družstva navzájem spolupracují, ale společně soupeří s jiným družstvem

4)     harmonická X konfliktní

-          harmonická – vede k souladu zájmů, uspokojení potřeb

-          konfliktní – disharmonie, rozepře, vzájemné napadání, hádky

5)     formální X neformální

-          formální – city ustupují do pozadí, nadosobní hledisko (příkazy na vojně, v nemocnici na sále)

-          neformální – projevujeme vzájemné sympatie a antipatie, osobní hledisko

Účinky komunikace

-          komunikace probíhá v komunikačních řetězcích (jeden řekne něco druhému, ten to řekne třetímu, ten nazpátek odpovídá prvnímu)

-          komunikační šum = chyba při přenosu informace

-          komunikační spirála

    sestupná – učitel si zasedne na žáka, který se učí dobře, ale učitel ho znervózňuje a podceňuje → žák začne panikařit a skutečně podává výsledky, jaké učitel čekal

    vzestupná – učitel žákovi nadržuje, dává ho za vzor všem ostatním → žák ucítí motivaci, snaží se, předvádí výsledky, jaké od něj učitel očekával

Sociální percepce

-          poznávání člověka člověkem

-          ne vždy objektivní, objevují se různé chyby v sociální percepci:

 

-          haló efekt – klademe velký důraz na první dojem, následující informace potlačujeme, ignorujeme (nový člověk přijde do kolektivu v otrhaných teplácích, všichni si ho zapamatují jako vidláka, těžko s tím už něco udělá)

-          efekt novosti – nejvíc si všímáme poslední (nejnovější) informace (v různých hodnoceních proto nejprve uvádíme zápory a poté až klady)

-          efekt shovívavosti – lépe hodnotíme ty lidi, k nimž máme vřelý vztah

-          chyba centrální tendence – při pozorování a hodnocení se vyhýbáme extrémním hodnotám

-          chyba blízkosti – časová nebo prostorová blízkost vede k analogickému posuzování (lidem, kteří patří k určité skupině, v níž se cítíme dobře, přisuzujeme podobné pozitivní vlastnosti)

-          předsudky – předpojatost vůči pohlaví, rase, národnosti…

-          projekce – pozorovatel promítá do pozorované osoby svoje vlastnosti a prožitky (jsem zapálený sportovec → lépe hodnotím lidi, kteří sportují)

-          očekávání (učitel vyzkouší žáka-jedničkáře, který se tentokrát na látku ani nepodíval; učitel mu přesto nadržuje, protože od něj očekává tradičně dobrý výsledek)